voorwaarden voor overplaatsing

• Daniëlle

Wie kan meer vertellen over de voorwaarden voor overplaatsing naar HOI, POI en ET? Wanneer kom je daar nou wel of niet voor in aanmerking?

En waar op internet kan ik daar naslagwerk over vinden?

Ik heb de halve Penitentiaire beginselen wet er al op nagelezen maar daar kon weinig tot niets bruikbaars vinden.

Groet, Daniëlle

• Opa Kees

Danielle ..je vraagstelling is iets duidelijk..

Maar overplaatsing of ET hangt af van heel veel vaktoren.

Wat was het delikt…Hoe zwaar is de straf..Al eerder veroordeeld. enz enz….

Wij hebben toe vallig zelf nu met al deze vragen ook gelopen en worden zachtjes aan iets duidelijker in het doolhof van mistiek..

Hoop dat je er wat aan heb….

Opa kees

• Opa Kees

ooooooooooo ik hoorde in mijn oor dat je vaktoren met een F moet schrijven…

• Daniëlle

Het gaat om een eerste delict, verduistering in dienstbetrekking en hij heeft er 2 jaar voor gekregen. Hij moet nu nog 6 maanden.

Dus dat zijn volgens mij geen gronden tot afwijzing.

Alleen wil de BSD nu zijn papieren niet doorsturen omdat hij ook veroordeeld is tot betaling van een schadevergoeding aan de benadeelde partij.

We hebben al meerdere advo's gesproken en die zeggen allemaal dat dat ook geen reden is voor weigering… Vandaar dat ik graag wil weten waar ik hier wat naslagwerk over kan vinden..

Groet, Daniëlle

• Joep

Hallo Danielle,

Het gaat inderdaad om delict, de OvJ mg geen bezwaar hebben tegen regimair verlof (daarom zie je brandstichters nooit in een HOI!), de lengte van het strafrestant en : heel belangrijk,gedragtijdens detentie.Wanneer iemand rapprten krijgt voordrugshandel of gebruik of vechten en in de ISO heeft gezeten, zal hij standaard voor gesloten voorgesteld worden.

Op deze manier wordt goed gedragbeloond,

groeten, Joep

• Daniëlle

Hoi Joep,

Hij zit nu al in HOI en heeft nog nooit een rapport gekregen.

Hij is wat je kan zeggen een ‘voorbeeldige’ gevangenen ;-)))

Hij was in HvB reiniger en is nu in HOI kamerwacht.

De BSD had enkele weken geleden gezegd dat ze zijn papieren hadden doorgestuurd naar de selectiefunctionaris maar hebben hier dus glashard over gelogen! Alles is al klaar om doorgestuurd te worden, zelfs relcassering was al ingeschakeld en hebben een positief rapport gemaakt. Dat is dus ook het rare, waarom geef je iemand streefdata's voor POI en ET en schakel je reclassering in als je hier zogenaamd niet voor in aanmerking komt?!?

Dit kunnen ze toch niet maken? Eerst iets toezeggen en dan erop terugkomen?

En bovendien uiteindelijk is de selectiefunctionaris toch degene die de beslissingsbevoegdheid heeft en niet de BSD?

Vandaar dat ik wil weten waar ik de exacte voorwaarden voor een PP traject kan vinden.

Ik las wel bij de internetsite van stichting DOOR dat er sinds januarie 2004 belangrijke wijzigingen waren in de wet- en regelgeving voor PP en dat ook mensen die een geldboete open hebben staan nu voor een PP traject in aanmerking komen. (gaat bij hem niet om een geldboete, maar goed)

Ik hoop dat jij hier iets meer van weet… want ik word een beetje verdrietig hoe we op dit moment behandeld worden…

Groet, Daniëlle

• Joep

Hallo Danielle,

ik weet niet zoveel van PP want zelf werk ik daar nooit mee. Wij werken altijd met art 43 Pbw, wantdat is gemakkelijker en sneller. Maar daar komt je vriend niet voor in aanmerking, want art 43 is alleen bruikbaar bij opname in klinieken.

Voor PP moet de reclassering en de BSD geraadpleegd worden,want die moeten er werk voor verzetten. Strafrestant maximaal anderhalf jaar. Er moet een dagprogramma ingevuld worden met 26 uren per week activiteiten zoals cursussen, gesprekken met reclassering en mogelijk vrijwilligerswerk. Daarnaast kan en ET opleggen. Tot vorig jaar duurde de aanvraag al meer dan een half jaar, maar er is nu een verkort PP, waarbij iemand eerst naar dagdetentie gaat voor 6 weken en de rest op PP gaat. Dagdetentie is gevangenisstraf van 9.00 tot 17.00 uur,5 dagen per week. Meer info bij de BSD,

groeten, Joep

• Daniëlle

Beste Joep,

Bedankt voor je reactie.

Wat je in je laatste reactie verteld was al bekend bij ons.

Ik hoop dat we binnenkort meer inlichtingen krijgen van de BSD waarom ze zijn aanvraag (een maand terug!!) ineens stop hebben gelegd en dit verzuimd hebben mede te delen aan ons… Nu inmiddels een maand later zijn we nog niets opgeschoten en worden we constant van het kastje naar de muur gestuurd en aan het lijntje gehouden. (medewerker BSD vrij/ziek/afwezig, mentor vrij/ziek/afwezig)

En ze nemen zogenaamd elkaars werkzaamheden niet over…

Bij 1 dagje vrij og afwezig kan ik dit begrijpen maar bij ziekte en vakantie???

Groetjes van een boze en verdrietige Daniëlle

• Joep

Hallo Danielle,

ik begrijp je reactie en ik maak het ook vaak mee. Het is ook wrang dat je weet dat mensen op antwoorden wachten en je personeel vrolijk op vakantie ziet gaan en dat je weet dat veel zaken dan weer twee weken stil blijven liggen. Aan de andere kant zijn die collega's vaak ook hard aan vakantie toe, omdat ze de laatste tijd ook het werk van zieke en afwezige collega's vervangen hebben en er dus ook wel recht op hebben. Maar dat aan de gedetineerden (onze klanten toch) doorcommuniceren is niet onze sterkste kant.

Het enige wat ik je kan aanraden is een briefje sturen aan het hoofd van de BSD, waarin je het probleem uitlegt en aangeeft wat dit voor gevolgen voor jullie heeft,

groeten, Joep