Verjaringstermijn verwijnt

• Sip

Lang is er over gediscuseerd, maar eindelijk is het dan zover. De verjaringstermijn voor zware misdrijven verwijnt.

Misschien dat nabestaanden op die manier nog een beetje gerechtigheid kan worden gedaan. Bovendien verdwijnt met een cold case zaak de drang om te snel te werken als de deadline in zicht is.

• Joep

Even een aanvulling: de verjaringstermijn verdwijnt helemaal voor zaken als moord of gijzeling waar de rechter maximaal levenslang voor kan geven. De verjaringstermijn voor deze zaken was 18 jaar.

En de verjaringstermijn voor ernstige delicten waar geen levenslang opstond is opgeschoven van 15 naar 20 jaar.

Dit heeft natuurlijk te maken met de maatregel om DNA breder af te kunnen nemen en die te mogen linken aan de DNAbank waar nog 12000 sporen uit oude zaken liggen en zo deze oude zaken alsnog op te kunnen lossen.

groeten, Joep

• Walter

Kijk dat is nou eens goed nieuws, al mag het van mij 100 jaar worden voordat een zaak afgesloten word.

• goedgedrag buiten

goed zo moordernaar moeten de doodstraf krijgen. levenslang is zonde van het geld.

groeten

• djali

jou zouden ze van de pc moeten weren met dit soort uitspraken.

djali

• Sip

Ik ben het er wel mee eens, vooral lieden die meerdere moorden geleegd hebben mogen ze van mij op de electrishe stoel zetten. Verder speelt natuurlijk mee waarom een moord gepleegd is. Als iemand je dochter heeft verkracht en vermoord, dan zou ik het liefst een prijs uitreiken voor hem die de dader ervan de juiste straf geeft, De Nederlandse rechter doet dat niet

• Gabriel2

wij hebben gelukkig een recht systeem dat vast ligt in wetten. Misschien ontspringt iemand zijn verdiende straf omdat er fouten zijn gemaakt of hij een " goede' advocaat heeft. Maar dat veel liever dan een verkeerde doodstraf. Menselijke emoties zijn prachtig maar ook subjectief dus geef mij maar het wetboek dat oordeelt.

Gabriel

• Joep

Ik ben het helemaal met je eens Gabriel. Daarom ben ik ook zo tegen het systeem van juryrechtspraak zoals ze dat in Amerika hebben. Daar zijn te vaak achteraf gebleken onschuldige mensen ter dood veroordeeld.

Nee van alle rechtssystemen vind ik die in Nederland nog steeds het best.

groeten, Joep

• Xynyx

• gerrit

elke dag spanken en de blote billen blauw slaan voor levenslang en vernederen is een veel betere straf. doodstraf is te mild.