Vraagje

• Angel

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje waarop ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven. Een vriend van mij heeft er al een jaar detentie op zitten, maar is na zijn laatste proefverlof niet terug gegaan. Nu is hij zondagnacht aangehouden na het negeren van een stop teken van de politie, en het enige dat ik via via weet is dat hij momenteel op het buro zit. Zijn er mensen die mij kunnen vertellen wat er eventueel verder zou kunnen gebeuren?

• Joep

Hallo Angel,

De combinatie detentie en proefverlof kennen we niet in Nederland. Proefverlof wordt alleen gegeven aan het eind van een TBSmaatregel.

Waarschijnlijk had je vriend dus een regimair verlof en/of een weekendverlof of een incidenteel verlof. Of een tve (tijdelijk verblijf elders) toegekend door de directeur.

Tve heette vroeger tvi (tijdelijk verlaten inrichting) maar dat bestaat niet meer. Sorry voor het gemieren**k maar ik wil de zaken altijd graag helder uitleggen.

Je vriend is dus niet teruggekeerd van verlof. Justitie beschouwt dat als een ontvluchting. dat betekent dat hij op de telex gezet is, met meer of minder urgentie wat de opsporing betreft. Ja en als hij dan een stopteken negeert, kijken ze echt wel even in de laptop of er nog een boete openstaat.

Het betekent dat hij vastgezet is en aangeboden wordt aan een HvB, wat niet noodzakelijkerwijs in de buurt hoeft te liggen. Vervolgens wordt hij deze straf en een volgende straf niet naar een HOI geselecteerd, maar naar een gesloten inrichting. Ook zal zijn eerstvolgende verlof afgekeurd worden.

Ja en wat ik me altijd afvraag: is het dat allemaal waard geweest?

groeten. Joep

• D

Maar dit is niet altijd zo… de broer van mijn vriend is namelijk weggebleven van verlog en ondertussen meerdere malen aangehouden, maar vervolgens gewoon weer vrij gelaten…

• Joep

Dan staat er op de telex: is niet dringend. Hoeft niet aangehouden te worden. maar als hij verdacht wordtvan iets kunnen ze dit altijd uit de kasttrekken om hem daar dan maar op aan te houden en vast te zetten. Of er komt tijdens Kerst of het WK voetbal een actie endan wordt hijalsnog opgepakt.

Er zijn uitspraken gedaan door rechters die vonden dat in bepaalde gevallen Justitie het recht verspeeld had om iemand een oude straf uit te laten zitten, aangezien het te lang geleden was.

groeten, Joep

• Angel

Hoi Joep,

In ieder geval bedankt voor je heldere uitleg, er zijn me een heleboel dingen duidelijk. Wat ik me alleen nog afvraag, is er een mogelijkheid om te weten te komen waar hij heen geplaatst wordt? Kan ik daarvoor het buro bellen waar hij zit/zat, of heeft dat weinig nut? Weet namelijk niet hoe men is in de informatie-voorziening omdat ik maar “een” vriendin ben, dus geen familie oid.

• Joep

Je kan wachten tot hij belt, maar ik zou even een telefoontje naar het bureau plegen en vragen waar hij heen geplaatst wordt. Sommige politiebureaus staan in deze fase ook wel eens bezoek toe, dus proberen maar,

groeten, Joep