Hallo Angel,
De combinatie detentie en proefverlof kennen we niet in Nederland. Proefverlof wordt alleen gegeven aan het eind van een TBSmaatregel.
Waarschijnlijk had je vriend dus een regimair verlof en/of een weekendverlof of een incidenteel verlof. Of een tve (tijdelijk verblijf elders) toegekend door de directeur.
Tve heette vroeger tvi (tijdelijk verlaten inrichting) maar dat bestaat niet meer. Sorry voor het gemieren**k maar ik wil de zaken altijd graag helder uitleggen.
Je vriend is dus niet teruggekeerd van verlof. Justitie beschouwt dat als een ontvluchting. dat betekent dat hij op de telex gezet is, met meer of minder urgentie wat de opsporing betreft. Ja en als hij dan een stopteken negeert, kijken ze echt wel even in de laptop of er nog een boete openstaat.
Het betekent dat hij vastgezet is en aangeboden wordt aan een HvB, wat niet noodzakelijkerwijs in de buurt hoeft te liggen. Vervolgens wordt hij deze straf en een volgende straf niet naar een HOI geselecteerd, maar naar een gesloten inrichting. Ook zal zijn eerstvolgende verlof afgekeurd worden.
Ja en wat ik me altijd afvraag: is het dat allemaal waard geweest?
groeten. Joep