DNA wet nu van kracht

• Joep

Morgen gaat de nieuwe DNA wet inwerking gesteld worden. Dat betekent nogal wat.

Van elke gedetineerde wordt de komende weken DNA afgenomen, of hij wil of niet. Het betekent dat al die profielen gelinkt gaan worden aan de grote Databank waar materiaal van veel onopgeloste misdrijven inzitten. Ook mensen in voorarrest moeten nu DNA afstaan, waarbij het kan gebeuren dat, terwijl ze formeel vedachte zijn, moeten meewerken aan hun eigen veroordeling. En mannen die allang gevangen zitten krijgen nu ineens allemaal oude zaken alsnog op hun brood. Ik geef hier geen mening of dat terecht of niet is, maar laat de achterblijvers wel weten dat ze misschien nog wel wat langer moeten wachten.

Wie meer wil weten over de nieuwe wet en de gevolgen daarvan: bekijk deze link maar eens. Advocaten Cleerdin& Hamer hebben eea even netjes op een rij gezet,

http://cleerdin-hamer.nl/publ_dnanrc.htm

groeten, Joep

• Sip

Die wet had al jaren eerder van keracht moeten komen. Echter ik meende dat het zou was dat je pas DNA af moest staan als je tot 4 jaar of meer was veroordeeld. Verder zou het zo moeten zijn, dat bij meerdere vergrijpen een extra zware straf op vervolg misdrijven staan. De achterblijvende slachtoffers zullen dat zeker waarderen. Die hebben niet gevraagd om het leed wat hun is aangedaan, de dader echter wel. Dat de dader achterblijvers heeft? Nou, kan iemand van een verkrachter of moordenaar houden? Immers het verhaaltje over een verkeerde verdachte die veroordeeld is wordt middels deze wet vrijwel uitgesloten. Stel dat je (naar eigen zeggen) onterecht veroordeeld bent maar je DNA is vindbaar op enkele oude zaken dan spreekt het voor zich.

• djali

sip als je hier de berichten goed gevolgd hebt dan zou je inmiddels weten dat achterblijvers zeker van alle type mensen kunnen houden.

djali.

• Sip

De achterblijvers van de daders hebben gewoon pech,ze hebben zelf gekozen met een crimineel door het leven te gaan. De achterblijvers/nabestaanden van de slachtoffers hebben die keus niet mogen maken.

• Mel

Nogmaals Sip, scheer niet alles en iedereen over 1 kam. Oordeel niet als je de situatie niet kent! Iemand kiest er echt niet voor om met een crimineel te gaan.

Joep, het is toch zo dat gedetineerden die nu opgepakt worden DNA moeten afstaan? Of geld dat ook voor mensen die nu al vast zitten?

Mel

• Sip

Als je vrijwillig met een crimineel omgaat kies je daar voor. Vraag eventueel aan Mabel of dat idd zo is.

• anett

nee niet iedere crimineel ,,zoals jij ze noemt,heeft daar voor gekozen je kunt ook voor dingen komen te staan waarin je geen andere mogelijkheid hebt,en dus een gevangenisstraf krijgt,en JA ik en alle achterblijvers houden zeer zeker van onze man,,vrouw.denk dat jij niet weet wat houden van is.

anett

• Gé

Wat een domme reactie is dit sip,je veroordeeld hier indirect ook alle familie van iemand die een straf uit moet zitten.

Erg kort door de bocht geredeneerd.

Ik ben blij dat de ‘meiden’ pal achter hun joingens blijven staan en de kinderen achter hun ouder.

Vergeet niet dat het organisatietalent vergt van hun om het gezin op een zo normaal mogelijke manier door te laten draaien,en dat is lang niet makkellijk.

Daar hoort een stukje respect bij en dat mis ik in jouw reactie.

Ik heb er geen moeite mee dat die nieuwe dna-wet erdoor is,ook niet dat iemand een straf opgelegd krijgt als ie iets heeft uitgespookt wat niet door de beugel kan.

Maar ten onrechte de familie een trap nageven vind ik niet op zijn plaats.

• Anoniempje

Ben ik helemaal mee eens gé,en vooral omdat hier neer te zetten op deze prikbord.NIet netjes bah.

• Sip

De stelling gaat over criminelen, die na controle van DNA met meer ernstige zaken te maken hebben gehad. Je wilt toch niet beweren dat je wordt gedwongen meermalen ernstige vergrijpen te plegen?