ik weet dat je door middel van arbeid in het HvB geld kunt verdienen.
maar als er nu niet genoeg arbeidplaatsen zijn, betekend dit dan dat sommige helemaal geen geld krijgen/hebben, als ze geen steun van familie of vrienden hebben ?
Hallo Poekie,
De arbeidsafdelingen binnen justitie staan onder druk. Ze moeten kostendekkend worden, maar dat is een moeilijk proces. Er wordt volop gereorganiseerd. Niet elk HvB heeft meer een afdeling arbeid en binnen het HvB gaat niet elke afdeling werken.
Als een gedetineerde niet wil werken krijgt hij niets.Als hij wel wil werken, maar niet kan door bijv. ziekte krijgt hij een AO (Arbeidsongeschiktheidsverklaring) en hoeft niet te werken, maar krijgt wel geld. Als er geen werk is of de gedetineerde zit op een afdeling die niet werkt (bijv. inkomstenafdeling) krijgt hij wachtgeld. Dit geldt ook voor gedetineerden die op een werkafdeling komen, maar er is nog geen plek vrij op de werkzaal.
Dus: alleen als een gedetineerde niet wil werken of door een rapport niet meer naar de arbeid mag, krijgt hij geen geld.
Sommige gedetineerden die niet willen werken vertellen aan hun familie of vriendin dat ze geen geld krijgen en krijgen dan geld van hen, maar meestal zijn de gedetineerden blij met de arbeid als daginvulling.
groeten, Joep
Niet elk HvB is hetzelfde, maar in het HvB waar ik werk kun je een tv huren, maar zelf een tv invoeren mag ook. (Denk aan de maximale grootte; specificaties kan je vriend bij het bad of op de afdeling opvragen net als voor vogelkooitjes).
Bij ons kun je ook een koelkast huren voor op je cel en in de zomer een ventilator.
Wachtgeld is volgens mij ongeveer 7 euri per week maar ik weet het niet precies. Zal het morgen even navragen en dan hier posten,
groeten, Joep
ja, Zwolle is een gewoon HvB. Hij zal daar blijven zitten tot de uitspraak in zijn zaak gedaan is. Daarna zal hij geselecteerd worden voor een gevangenis. Het hangt van de lengte van zijn straf af en voornamelijk van zijn gedrag in het HvB of hij geselecteerd zal worden voor een halfopen inrichting (HOI) of een gesloten inrichting. In een HOI mag je regimair met verlof elke vier of zes weken. Je mag de laatste 18 maanden van je straf naar een HOI tot die tijd zit je gesloten.
groeten, Joep
Niet terugkeren van verlof geldt bij justitie als ontsnappen (of onttrekken aan de opgelegde straf) en dat heeft consequenties. Hij is nu opgepakt en geldt als arrestant. Het hangt van zijn strafrestant af waar hij heen gaat. Misschien blijft hij wel in Zwolle, maar waarschijnlijk wordt daar een nieuwe selectie gemaakt. En dan kan er net zo goed Ter Apel uit de bus rollen. Of Veenhuizen maar geen HOI. In de toekomst is de VIperiode dan definitief verspeeld, dus zou hij het laatste 1/3 gedeelte ook nog moeten uitzitten. En zijn eerstvolgende verlof wordt zeker afgewezen.
groeten, Joep
wat bedoel je met de laatst 1/3 ??
en hij is niet opgepakt, maar heeft zichzelf gemeld, dat kan dan toch in zn voordeel werken of niet ?
ff tussen 2 “” heb je msn ?
en zoja zou ik je toe mogen voegen, is voor mij wat makkelijker communiceren namelijk en ik denk dat ik nog wel wat meer vraagjes heb
groeten poekie
hallo Poekie,
Van een starf wordt 1/3 deel niet ten uitvoer gelegd. Kijk hiervoor ook even de oudere posts van deze site door over VI (voorwaardelijke invrijheidsstelling). De rechter houdt daar rekening mee. Als die je vriend 2 jaar achter tralies wil zal hij 3 jaar geven en dan moet hij efectief 2 jaar zitten. De automatische VI gaat eraf, dus moet de gedtineerde het weer verdienen net als vroeger.
En ja ik heb MSN. Nikki0991@hotmail.com,
groeten, Joep
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?