Joep

• Mira

Hey Joep,

Ik kom hier niet zo lang, maar ik vind het erg fijn dat je zo uitgebreid op vragen ingaat. Dankzij jou weten “wij” achterblijvers meer dan als we dat vragen bij wie dan ook. Nogmaals, bedankt voor je moeite en inzet. (geld natuurlijk ook voor anderen)

Groeten Mira!!

• Joep

Graag gedaan Mira. Ik vind het altijd leuk iets over mijn werk te vertellen en voor achterblijvers en buitenstaanders vind ik het zelfs uitermate nuttig om de benodigde informatie door te geven,zodat die hopelijk een beetje rustiger zijn en niet lopen te malen. En dat heeft ook weer effect op de mannen binnen en als het goed is zijn die dan ook weer minder gestresst.

Als ik het nu ook nog onder werktijd van de baas mocht doen was het helemaal mooi, maar ik vind dit ook prima,

groeten en sterkte, Joep

• Diana

Hoi Joep,

Goed werk wat je doet hoor! Maar die van mij zit net een week en die draait nu al door, zo erg dat ik gisteren ben weggelopen bij het bezoek. Is dit normaal? Ik heb het gedaan, en hij belt dan wel weer op met excusses,maar ik weet niet of dit er allemaal bij hoort. Hij heeft het naar zijn zin zegt hij. Maar op 5 februari heeft ie zijn eerste verlof en ik zie er nu al tegenop. Hij wordt nu al Pietje Para, zegt dat de bewaarders getraind zijn op wat je zegt en doet terwijl ik niets raars zegt, en dat alles wordt gerappoteerd. Ik heb niets te verbergen,maar ik kan hier slecht tegen. Staat ie door het hek heen te gillen, ik sta niet zo'n beetje voor joker! Jij hebt ervaring met dit soort dingen, hoort dit erbij?

• Joep

Hallo Diana,

je zegt twee dingen die niet helemal met elkaar kloppen. Je zegt dat hij het naar zijn zin heeft, maar tegelijk zeg je dat hij doordraait. Dat is een beetje tegenstrijdig.

Als hij staat te gillen door het hek vind ik dat niet normaal. Zo ga je niet met bezoek om. Tegelijk weet ik van de jongens dat jullie als vrouwen het eigenlijk nooit goed kunnen doen. Als jullie ‘normaal’ en niet sexy gekleed gaan, dan hou je geen rekening met hem. En als je je optut en helemaal lekker gekleed verschijnt, vindt hij dat in eerste instantie geweldig, maar later gaat hij zich afvragen of je ook zo naar de supermarkt gaat en of de buurman naar je kijkt en andere mannen naar je fluiten enz. enz.

Over dit soort dingen praten de jongens veel bij mij in gespreksgroepen. En jullie kunnen het gewoon niet goed doen. Het is hun onzekerheid, hun angst om jullie te verliezen, hun boosheid dat ze niet buiten zijn om jullie te beschermen die zorgt voor dit soort heftige reacties.

Vandaar dat veel annen een eind aan hun relatie maken als ze binnen zitten. Ze kunnen niet tegen demachteloosheid en de enige macht die ze nog hebben is om de relatie te verbreken voordat jij dat doet.

Wij praten hier veel over, maar ik realiseer meheel goed, dat dat maar 1 afdeling is en dat in het merendeel van het justitiele landschap, die gasten elkaar gek maken.

maar ik vind de reactie van je vriend niet gewoo, dus ik zou voor het verlof maar even hierover met hem praten,

sterkte, Joep

• Diana

Het klinkt ook tegenstrijdig, naar zijn zin hebben en doordraaien. Dat is ook gek. Hij zegt dat ie het naar zijn zin heeft, en als ik iets simpel vraag over de airco van de auto, omdat die naar mijn idee aansloeg terwijl ik het warm wilde hebben. Gaat hij helemaal over de “rooie”, dat ik zeg dat de auto niet deug. Nou dat is niet waar. Maar goed daar gaat het niet over. Net wat je zegt hij wil de relatie beeindigen, en waarom, omdat ik zeur volgens hem. Ik stuur hem kaartjes, ben lief tegen hem, probeer iedere keer te vertellen dat als hij thuis komt we het gezellig gaan maken. Ik heb een reis geboekt naar Cuba, dan heeft hij ook iets om naar uit te kijken. Gaan we lekker samen in oktober. En dan dit, ik had dit nooit verwacht. Hij denkt volgens mij dat ik de bloemetjes buiten zet.Hij weet dat ik helemaal niet van “stappen”hou, bovendien werk ik full time, en op donderdag middag ga ik naar hem toe in het weekend huisje doen, en sporten.Pfffffff, wat een hel is dit. Maar bedankt dat ik mijn hart even kon luchten. Groetjes Diana

• Joep

Hallo Diana,

Ik ken jullie situatie niet, maar uit wat je beschrijft kan ik wel wat halen. Jij bent actief en doet dingen (vakantie boeken bijv.) terwijl hij alleen maar geconfronteerd wordt met dathij ‘niets’ kan. Dat vergroot zijn gevoel van machteloosheid.

Ik praat vaak met de mannen bij ons en vraag of zij een idee hebben hoe hun partner het buiten redt. Dat weten ze vaak niet. Ik vraag hun wie de formulieren voor huursubsidie en belastingen doet en vaak hebben ze echt geen flauw idee hoe hun partner dat doet! Dus spreken we dan af dat zij daar met hun partner over praten of schrijven en dan in de groep verslag uitbrengen. Dan kunnen ze ook hun gevoel daarover uiten. Over dat ze daar het liefst ook niks van willen weten, want dan voelen ze respect over hoe die partners het redden en dat is lastig om te voelen. Het is veel gemakkelijker om een beetje achterdochtig te zijn, of je gekwetst of slachtoffer te voelen. Vandaaruit is de stap naar je overbodig voelen snel gemaakt. Dan kun je je nog wel heel groot houden door te zeggen, dat ze een beter iemand verdient, maar dat is dus niet zo. De groepsleden prikken daar zo doorheen.

Kortom: als hij zich als slachtoffer gedraagt en het resultaat van dat gedrag is dat de partner nog harder haar best gaat doen, spreek je van ziektewinst. Dat is voor beiden niet gezond. Spreek hem op zijn gedrag aan en stel grenzen. Ook al betekent dat dat je eens een keer niet 24 uur per dag naast de telefoon zit te wachten, maar duidelijk maakt dat je ook een leven, taken en verantwoordelijkheden hebt. Zeker vrouwen met kinderen hebben dat. Het kan niet altijd om de man draaien. Dat kan hij ook accepteren als je het maar goed uitlegt.

Nogmaals Diana, dit gaat niet over jullie, maar over wat ik elke week meemaak,

sterkte en groetjes, Joep