Hai, mensen,
nadat ik “ergens heb gelezen” dat een proces dient te worden gevoerd na 106 dagen voorarrest ( is dat hetzelfde als onderzoeksarrest ?? ) en de zaak van “H”
( mijn vriend ) nu voor de derde keer is uitgesteld omdat het milieu-rapport van de reclassering nog steeds niet af is ( zou eerst op 16 dec. klaar moeten zijn, toen op 25 januari en nu is het opnieuw uitgesteld tot 24 maar t) vraag ik me toch het een en ander af.
Voor zover ik in de loop der tijd heb begrepen ( probeer zoveel mogelijk te weten te komen ZONDER mijn zwager te vragen en hem er zodoende in te betrekken ) moet een ovj een zaak binnen een bepaalde tijd “rond” hebben. Goed, kan ik nog enigszins inkomen….. ( enigszins, omdat ik van mening ben dat je een zaak niet grondig genoeg kunt uitzoeken en de mogelijkheid bestaat dat je na enige maanden achter feiten kunt komen die je eerst niet kende ). Dat geldt volgens mij ook voor de advo.
Maar voor zover ik NU begrijp, kan een zaak eigenlijk tot in lengte van dagen worden uitgesteld, zolang de reclassering nog niet klaar is met het rapport ???
Dus gaat het er eigenlijk niet om in hoeverre een OvJ zijn/haar zaak rond heeft of de tijd die hij/zij daarvoor krijgt, maar draait het meer om de tijd dat psychologisch rapport over een verdachte op papier staat en “dus” duidelijk is afgerond ????
Eigenlijk snap ik er bar weinig van. Tja, wat wil je, ik snapte al weinig van mijn bekeuring, vorig jaar… Die heb ik dan ook zonder enig gemor betaald. Goed. Het gaat nu om een “grote zaak”.
Misschien moet ik het optimistisch bekijken en bedenken dat, hoe langer H. in voorarrest zit, des te minder hij daadwerkelijk hoeft ut te zitten ( voorarrest wordt toch afgetrokken ?? ) Maar de voortdurende onzekerheid waar je derhalve in zit eist toch wel zijn tol…
NOPE, ik ben niet bepaald te beìnvloeden voor wat betreft mijn humeur. Of mijn optimisme. Maar het is wel mijn vriend om wie ik me zorgen maak. Hoe meer uitstel, hoe meer onzekerheid… Ik ben `maf` genoeg om hem op te beuren wanneer dit nodig is. Optimisme te tonen wanneer pessimisme legitiem zou zijn.
Maar dat neemt mijn eigen twijfel niet weg, of mijn eigen onzekerheid.
Nu weet ik niet of dit prikbord de juiste plaats is om dergelijke vragen te stellen, maar ik heb nu eenmaal het nodige vertrouwen gekregen in de deskundigen die ik hier op heb leren “ kennen” …….
Jawel, ik weet heel goed hoe ik een moreel hoog kan houden, enz. Maar het neemt mijn eigen twijfel/onzekerheid niet weg……. WIE kan me aub uitleggen hoe de rechtsgang over het algemeen in zijn beloop gaat ?? Let wel, ik vraag niet om een beloop in ons geval. Ik vraag enkel om een algemene gang van zaken ???
Groetjes, Anne-Marie