Misschien niet de juiste plaats ?

• Xynyx

Hai, mensen,

nadat ik “ergens heb gelezen” dat een proces dient te worden gevoerd na 106 dagen voorarrest ( is dat hetzelfde als onderzoeksarrest ?? ) en de zaak van “H”

( mijn vriend ) nu voor de derde keer is uitgesteld omdat het milieu-rapport van de reclassering nog steeds niet af is ( zou eerst op 16 dec. klaar moeten zijn, toen op 25 januari en nu is het opnieuw uitgesteld tot 24 maar t) vraag ik me toch het een en ander af.

Voor zover ik in de loop der tijd heb begrepen ( probeer zoveel mogelijk te weten te komen ZONDER mijn zwager te vragen en hem er zodoende in te betrekken ) moet een ovj een zaak binnen een bepaalde tijd “rond” hebben. Goed, kan ik nog enigszins inkomen….. ( enigszins, omdat ik van mening ben dat je een zaak niet grondig genoeg kunt uitzoeken en de mogelijkheid bestaat dat je na enige maanden achter feiten kunt komen die je eerst niet kende ). Dat geldt volgens mij ook voor de advo.

Maar voor zover ik NU begrijp, kan een zaak eigenlijk tot in lengte van dagen worden uitgesteld, zolang de reclassering nog niet klaar is met het rapport ???

Dus gaat het er eigenlijk niet om in hoeverre een OvJ zijn/haar zaak rond heeft of de tijd die hij/zij daarvoor krijgt, maar draait het meer om de tijd dat psychologisch rapport over een verdachte op papier staat en “dus” duidelijk is afgerond ????

Eigenlijk snap ik er bar weinig van. Tja, wat wil je, ik snapte al weinig van mijn bekeuring, vorig jaar… Die heb ik dan ook zonder enig gemor betaald. Goed. Het gaat nu om een “grote zaak”.

Misschien moet ik het optimistisch bekijken en bedenken dat, hoe langer H. in voorarrest zit, des te minder hij daadwerkelijk hoeft ut te zitten ( voorarrest wordt toch afgetrokken ?? ) Maar de voortdurende onzekerheid waar je derhalve in zit eist toch wel zijn tol…

NOPE, ik ben niet bepaald te beìnvloeden voor wat betreft mijn humeur. Of mijn optimisme. Maar het is wel mijn vriend om wie ik me zorgen maak. Hoe meer uitstel, hoe meer onzekerheid… Ik ben `maf` genoeg om hem op te beuren wanneer dit nodig is. Optimisme te tonen wanneer pessimisme legitiem zou zijn.

Maar dat neemt mijn eigen twijfel niet weg, of mijn eigen onzekerheid.

Nu weet ik niet of dit prikbord de juiste plaats is om dergelijke vragen te stellen, maar ik heb nu eenmaal het nodige vertrouwen gekregen in de deskundigen die ik hier op heb leren “ kennen” …….

Jawel, ik weet heel goed hoe ik een moreel hoog kan houden, enz. Maar het neemt mijn eigen twijfel/onzekerheid niet weg……. WIE kan me aub uitleggen hoe de rechtsgang over het algemeen in zijn beloop gaat ?? Let wel, ik vraag niet om een beloop in ons geval. Ik vraag enkel om een algemene gang van zaken ???

Groetjes, Anne-Marie

• Joep

Hoi Anne-Marie,

Het klopt dat de ovj de zaak binnen 106 dagen voor de rechter moet brengen. Maar dan komen de uitzonderingen op de regel. De (politie)rechter kan de zaak te ernstig vinden en doorverwijzen naar de meervoudige kamer. De rechter of ovj kunnen vinden dat de over de verdachte verder gerapporteerd moet worden endatverachte bijv in het Pieter Baan Centrum geobserveerd moet worden. Daar krijgt de ovj dan bijv een half jaar voor.Lukt het het PBC niet om binnen die tijd te rapporteren bijv door een wachtlijst daar, dan komt de zaak wel voor , mar vraagt de ovj opnieuw uitstel. Dit heet een pro forma zitting (= voor de vorm). Dit is bescherming vandeverdachte, want hij kan niet zoals in andere landen jarenlang verborgen gehouden worden, maar de rechter ziet hem regelmatig en wordt op de hoogte gesteld van de vorderingen van de ovj. Als de rechter het te gek vindt, zal hij de ovj op de vingers tikken en in het meest extreme geval, ontslaan van rechtsvervolging, zeggende dat de ovj zijn kans op vervolging heeft gehad en verspeeld.

Het gebeurt ook wel op een zitting dat de reclassering een rapport uitbrengt en daarin vraagt om verdere rapportage door een psycholooog en/of psychiater. Dit multidisciplinair onderzoek (mdo) duurt ook weer even. De rechter oordeelt over dit verzoek van de reclassering, maar kan het ook afwijzen en van de ovj eisen dat de zaak nu inhoudelijk behandeld wordt.

In jullie geval moeten jullie wachten op de milieurapportage van de reclassering. Dat betekent dat de reclassering vrienden, familie, relaties en bijv een werkgever moet spreken om een beeld van de verdachte te kunnen schetsen.

Als de rapporteur bijv ziek wordt is het handiger om uit te stellen, dan een collega dit weer overnieuw te laten doen, want dat leidt tot groter uitstel.

De rechter oordeelt telkens overde rechtmatigheid van het uitstel en kijkt of ovj en/of reclasseringzich aan de regels houden.

groeten, Joep

• desperate26

ik heb er zelf ook geen verstand van, maar wil je wel heel veel sterkte en karacht toewensen in deze onzekere periode. Ik weet hoe je je voelt, want ik maak het nu ook zelf mee.