hoe zit het???

• Mira

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, mijn broer zou op verlof mogen, hij had hiervoor het adres van zijn vriendin opgegeven. Om een lang verhaal kort te maken, hij zegt niet te mogen omdat de politie een negatief advies had gegeven omdat het zoontje van zijn vriendin in een jeugdinstelling had gezeten. Volgens mij heeft hij gewoon een kaart gekregen voor drugs gebruik en is het een smoes, om niet toe te hoeven geven dat hij gebruikt heeft. Ik weet dat als iemand een strafblad heeft, er vaker een negatief advies wordt gegeven. Maar mijn schoonzus is echt strafbladvrij, en ik kan me niet voorstellen dat een knaapje van 14 de oorzaak is. Daarbij, doet justitie daar geen uitspraak over? En de rechter? Die hebben toch het laatste woord? Of is het echt waar, dat zelfs uit de hand gelopen kwajongens streken (tis niet zo dat haar zoontje voor ernstige dilicten heeft gezeten, het was meer “broek optrekken”. Wij zitten hier echt mee, en willen een keer dat mijn broer verantwoording neemt voor zijn eigen daden, maar door alle leugens en bedrog geloven wij het niet meer. Maar willen ook niet per defenitie zeggen dat hij liegt! Wie oh wie weet hoe het zit???

Groetjes Mira

• Joep

Hallo Mira,

een gedetineerde kan na verloop van tijd verlof aanvragen. Als hij ondertussen betrapt is op drugsgebruik of een straf heeft gekregen voor bijv. vechten, gaat zijn 1e verlof niet door. Dat is een straf bovenop de straf. Een gedetineerde moet wel de 1e keer verlof aanvragen, zodat die afgewezen wordt en hij zijn 2e verlof kan aanvragen. Als hij denkt dan sla ik de 1e keer maar over en vraag direct de 2e aan, wordt die afgewezen, want voor de directeur is het zijn 1e verlofaanvraag.

Er wordt ook altijd advies gevraagd aan de behandelend officier van justitie (ovj) en aan de politie. De ovj kan een verlof tegenhouden omdat het delict te gevoelig is (bijv. bij brandstichting) en hij bang is voor herhaling. Of bij een geweldsmisdrijf in een klein dorpje dat de ovj vindt dat de slachtoffers nog niet met de dader geconfronteerd hoeven te worden. De gedtineerde kan bij zijn aanvraag aankruisen dat hij graag wil dat de reclassering om advies gevraagd wordt. Wij checken dan het verlofadres en overleggen vooraf met de ovj om hem op de hoogte te stellen van de actuele stand van zaken. Wanneer wij bijv. het idee hebben dat een verlof door de ovj afkegeurd gaat worden ivm het de lict in het kleine dorpje, kunnen wij adviseren het verlof toch door te laten gaan, maar dan niet naar huis, maar naar een familielid in een ander deel van het land. De ovj zal daar geen bezwaar tegen hebben. De rechter komt niet aan verlof te pas.

De poitie wordt ook om advies gevraagd. Zelf herinner ik me een man die verlof aanvroeg voor het regelen van een huis,inschrijven bij het arbeidsbureau en nog wat van dergelijke zaken. De politie adviseerde negatief, omdat er net in die dagen de jaarlijkse markt was, waarbij het halve dorp drie dagen dronken is. We hebben het advies van de politie overgenomen en negatief geoordeeld over het verlof. De man is drie weken later wel op verlof gegaan.

In het geval wat jij beschrijft Mira,kan het zijn dat hij gebruikt heeft. Het kan ook zijn dat de politie een negatief advies heeft gegeven omdat je broer daar niet ingeschreven staat. Of dat de politie niet gelooft dat hij een relatie met die vriendin heeft, maar dat hij voor dat jongetje komt en dat ze moeilijkheden verwachten.

Kortom er is veel mogelijk en je broer kent het antwoord. Wat zijn vriendin kan doen is bij de politie informeren waar ze hun negatieve advies op baseren.

groeten, Joep

• Mira

Bedankt Joep!!!

ter aanvulling, hij staat daar niet ingeschreven, maar zij heeft wel een dochtertje van hem. Daarbij zit hij een straf uit die bijna drie jaar geleden is opgelegd. Inbraak.(hij dacht al dat ze hem vergeten waren.) Hij is niet van bed gelicht, heeft zichzelf keurig gemeld bij politieburo, nadat hij een oproep kreeg.

Nog een vraagje, als politie een negatief advies geeft, wordt aan de gedetineerde dan altijd uitleg gegeven, of hebben ze altijd wel recht op antwoord als ze daarom vragen?

Groetjes Mira

• Joep

Hallo Mira,

Het hangt een beetje van de inrichting af. Bij ons wordt in ieder geval verteld waarom het niet doorgaat, dus dat de politie ertegen is. Maar er wordt niet altijd precies verteld waarom de politie ertegen is.

Soms zegt de politie ook wel eens dat ze te weinig manschappen in dienst hebben dat weekend omdat er een voetbalwedstrijd is en ze mensen moeten afstaan voor een demonstratie in de randstad of een eurotop. Die informatie wordt niet aan criminelen doorgegeven want dat zouden ze weer aan vrienden buiten kunnen doorspelen. Achteraf krijgt de gedetineerde vaak wel de reden te horen, maar niet altijd.

groeten, Joep