welke straf krijg je meestal voor zware mishandeling cq poging tot doodslag, de persoon heeft al een redelijk strafblad voor geweldsdelicten, het komt voor de meervoudige kamer, er is geen lichamelijk blijvend letsel, wel veel psychische schade.
Is ook afhankelijk waarom die mishandeling plaatsvond maar omdat deze persoon een lang strafblad heeft in geweldsdelicten moet hij wel rekening houden met 2 jaar waarvan 1 jaar voorwaardelijk. Tevens een schadeclaim van slachtoffer zal mogelijk worden toegewezen.Verder speelt het nog mee of er wapens zijn gebruikt of andere gebruiksvoorwerpen die als wapen (stoelpoot) gebruikt werden. Als poging tot doodslag bewezen wordt zal de straf echter zwaarder zijn
Ik vind het heel onverstandig om hier uitspraken te doen, zonder dat je de achtergronden van slachtoffer, dader en delict kent en zonder het dossier ingezien te hebben. Zelfs advocaten durven die gok tegenwoordig niet te maken, omdat er zoveel beroering is. Wanneer iemand hier leest: ‘Oh , anderhalf jaar’ en er komt op de zitting vier jaar uitrollen dan stort iemands wereld in. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben en ik roep hierbij anderen op hier ook niet aan mee te doen.
groeten, Joep
Ik denk dat het een en ander te maken heeft met de dader zelf ? Een vreselijk goede en lieve vriendin van me ( Ze is meervoudig gehadicapt ) heeft eens een verslaafde geholpen.( Deed ze vaker ) Gaf hem een tas vol boodschappen, enz. Op een dag kwam hij aan haar deur, en ze liet hem binnen. De lafaard heeft haar eerst bewerkt met een mes. Vervolgens met een vleesbijl. Daarna met een hamer.
Na zo'n 2½ uur te zijn gemarteld door dit figuur heeft ze hem weten weg te werken. Haar enige wapen was haar tegenwoordigheid van geest…..
De smeerlap bleek later ook een bejaarde vrouw te hebben beroofd en verkracht en een vrouw ( deze was gezond, DUS wwerbaar, maar op vakantie ) te hebben bestolen.
Uiteindelijk heeft de dader maar 3 jaar gekregen. Met aftrek van voorarrest. Mijn vriendin had 450 hechtingen, en nog elk jaar, op de dag dat het delict “verjaard” gaat ze door een hel… Het delict zelf is nu 13 jaar geleden gepleegd.
Ondanks het feit dat mijn eigen vriend schuldig is aan moord, heb ik wel degelijk gevoel voor slachtoffers. Zelf ben ik slachtoffer geweest, op zeer jeugdige leeftijd, van rascisme. Ik ken de naam en toenaam van de dader nog. Hij is veroordeeld voor het feit dat hij kogelse op me afvuurde. Anderzijds zijn mijn eigen vader en broers, die me de meeste schade hebben toegebracht, nooit gestraft.
Mijn vriend voelde zich met recht ernstig bedreigds in zijn eigen veiligheid, waardoor hij besloot voor zijn eigen leven te kiezen. Ik wil niet zeggen dat ik de daad van mijn vriend goedkeur ; de hemel beware me !
Ik kan enkel zeggen dat ik begrip heb voor zijn actie. Temeer omdat zijn slachtoffer zelf ongestraft slachtoffers maakte en bleef maken. Maar ik wil wel graag zien dat hij zijn straf krijgt.
Ik weet dat al deze verklaringen van mij behoorlijk tegenstrijdig zijn. Bedenk dan, dat ik zielsveel van mijn vader hield, ondanks alles wat hij deed. Ik had hem dolgraag veroordeeld gezien. Niet vanuit wraak. Maar zodat hij voor zichzelf af kon rekenen met wat hij heeft gedaan. Van daaruit een nieuwe start kon maken. En kon stoppen met het misbruik dat hij maakte van onschuldige kinderen.
Mijn vader stierf terwijl mijn zaak tegen hem werd onderzocht. Ik weet niet wat barmhartiger is ; een dader die de kans krijgt schoon schip te maken, of een dader die sterft in de wetenschap dat hij heeft gefaald, verkeerd heeft gedaan. En niet de kans heeft gekregen om te “betalen” voor wat hij / zij heeft gedaan.
Uit je posting begrijp ik dat de dader uit jouw voorbeeld ook meermaals in de fout is gegaan. Is het niet beter dat hij een langere, intensieve straf krijgt en daarmee de tijd om te overdenken wat hij heeft gedaan ? Eventueel hulp te zoeken en vinden voor zijn probleem ??
Voor mezelf weet ik dat mijn vriend voor lange tijd achter de tralies KAN verdwijnen.
Maar als hij die tijd gebruikt door stil te staan bij wat hij gedaan heeft c.q. hoe verder te gaan om dit soort excessen te voorkomen, is die tijd me dat waard. Simpelweg, omdat ik hem ken als een goed mens. En eentje die het waard is om op te wachten.
Waarom wil je weten wat de persoon in jouw verhaal te wachten staat ???
Liefs, Anne-Marie
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?