Straffen in nederland, 2/3?

• Michel

hallo

ik wil graag weten hie hier in nederland de straffen zijn geregeld.

ik weet dat als je bijv. 20 jaar je bij goed gedrag vaak vrijkomt met 15 jaar.

is dat ook zo bij een straf van 1,5 of 2 jaar??????

Alvast heel erg bedankt…

ik zou namelijk niet weten waar ik anders dit antwoord kan vinden.

• Sip

De korting gaat in vanaf 1 jaar detentie . Je kunt dus beter tot 1 jaar veroordeeld worden dan tot 11 maanden.

• Xynyx

OKe, maar wat houdt dit dan pecies in ?

Stel, je wordt tot 1 jaar veroordeeld, maar hebt er al 5 maanden voorarrest opzitten ?? Ik noem maar wat hoor, het is een zuiver hypothetische vraag.

Stel, mijn vriend heeft er 8 maanden voorarrest opzitten en wordt veroordeeld tot 8 jaar……. ?? Wat houdt dat dan precies in ???

En hoe zit dat met die verloven ?? Ik heb gehoord over iemand die tot 3 jaar is veroordeeld, maar na 3 maanden detentie al op proefverlof mocht ?????

Hoe kan dat en klopt dat wel ?

Pff….. Sip, hoop dat je daar een beetje antwoord op kunt geven………

groetjes, Anne-Marie

• paulus

alles wat boven de 6maanden is gaat 1derde deel van af,als je 3jaar krijgt hoef je 2jaar te zitten.heb je 6maanden dan gaat er niets af.heb je 2derde van je straf erop zitten kun je verlof,half-open kamp aanvragen.

• Joep

Hallo Anne-Marie,

Als je tot 1 jaar wordt veroordeeld moet je dus 8 maanden zitten. Heb je 5 maanden in voorarrest gezeten dan resteert er 3 maanden.

Als je vriend wordt veroordeeld tot 8 jaar (=96 maanden) dan gaan er 32 maanden af. Resteert 64 maanden met aftrek van voorarrest, betekent dat je 56 maanden overhoudt. Dat betekent dat iemand met regimair verlof mag na (ongeveer) 37 maanden, gerekend vanaf het moment dat het vonnis onherroepelijk wordt, dus niet gerekend vanaf aanhouding.

Iemand die eerder op verlof mag, heeft van de diecteur van de inrichting een tvi gekregen (tijdelijk verlaten inrichting) bijv. om een geboorte of begrafenis bij te wonen. Proefverlof kennen we niet. Dat wordt alleen gehanteerd in de wonderlijke wereld die TBS heet.

Nog 1 ding! 1/3 aftrek van de straf zijn ze momenteel mee bezig. De minister wil dat niet meer automatisch gaat.

Ik hoop dat je vragen zo een beetje beantwoord zijn.

groeten, Joep

• Sip

8 Jaar is dan inlc het voorarrest. Ik kan je echt geen antwoord geven over de proefverlofregelingen.

• Michel

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

• Michel

Nog een laatste vraag en ik hoop dat iemand mij daar een antwoord op kan geven:

Wat als je nu 1,5 jaar hebt gekregen (dit is incl. 6 maanden voorwaardelijk die sowieso moeten worden uitgezeten)

Ben je dan als alles meezit na 1 jaar vrij? Of moet je dan toch de 1,5 jaar zitten?

Alvast bedankt voor jullie tijd en aandacht

• Joep

Je vraag klopt niet helemaal, Michel. Je kunt veroordeeld worden tot 1,5 jaar waarvan 6 maanden voorwaardeljk, of tot 2 jaar waarvan een half jaar voorwaardelijk. Dit is altijd gekoppeld aan een proeftijd van meestal 2 jaar. Als je in die proeftijd weer de fout ingaat zal de OvJ vragen het voorwaardelijk deel van de vorige straf om te zetten in onvoorwaardelijk. Het voorwaardelijk deel van de straf heeft geen invloed op de VI (= voorwaardelijke invrijheidsstelling). Dus in het eerste geval komt de dader vrij na 1 jaar met aftrek van de tijd die al doorgebracht is in voorarrest. In geval 2 gaat er een derde deel van de 24 maanden af = 8 maanden. In geval 1 moet de dader 12 maanden zitten, in geval 2 16 maanden.Beide houden een voorwaardelijk deel van 6 maanden over.

groeten, Joep

• Michel

Joep heel erg bedankt voor je snelle reactie, ben blij dat ik zo snel een antwoord heb op mijn vraag, fijn dat er mensen zijn die hun kennis willen delen!

Ik zal het nog even duidelijker toelichten.

Ik stel deze vraag namelijk omdat een vriend van mij onlangs is veroordeeld.

Hij heeft 1,5 jaar gekregen, 1 jaar voor deze rechtzaak en hij heeft al eerder gezeten, daar had hij nog een half jaar voorwaardelijk van staan en dat is er nu dus bijgekomen, in totaal heeft hij nu dus 18 maanden gekregen.

Hij zit nu 4 maanden vast, dit voorarrest wordt er dus afgetrokken, maar kunnen wij in dit geval dus stellen dat hij na 1 jaar weer vrij is?

En wanneer wordt de gevangene geinformeerd over het tijdstip dat hij daadwerkelijk vrijkomt? Omdat ik ook iets heb gelezen dat het 2/3 systeem afgeschaft gaat worden. Heb je ook enig idee als dit het geval zal zijn voor in de toekomst hoe lang het duurt het daadwerkelijk is afgeschaft? Want stel het zou binnen korte tijd kunnen worden afgeschaft dan kunnen we dat in ons achterhoofd houden en valt het straks niet ineens heel erg tegen.

Nogmaals bedankt iedereen voor het reageren en een gezond en mooi 2005 gewenst,

Michel