invoeren

• Xynyx

Hai,

ter afwisseling eens een serieuze vraag :-) . De zaak van mijn vriend komt in februari voor, wanneer alle onderzoeken zijn afgerond. Tot die tijd heeft hij een aantal beperkingen. Onder andere voor wat betreft het invoeren van bepaalde zaken.

Nu begrijp ik dit alles best, tot op zekere hoogte.

Zo heeft hij me gevraagd hem zijn lievelings-pen mee te brengen. Het is een behoorlijk dure vulpen, waarmee hij gewoonlijk netjes schrijft, iets wat ik toejuich.

( Tja, de een rijdt graag een dure auto, hij en ik hebben een “pennen-tic” ) :-).

Hoewel de meeste bewaarders hem over het algemeen heel gunstig gezindt zijn, word er uitgerekend over deze pen erg moeilijk gedaan ! Hij heeft hem dus nog steeds niet ontvangen. Tja, hij zou hem immers wel eens kunnen gebruiken om zichzelf een tattoo mee te zetten … Toen hij daarop zei dat die pen zich daar a) ten eerste niet voor leent en b) hem daar een beetje te duur voor is, heeft hij hem niet gekregen omdat het ding te duur zou zijn …… !?

Jesses !! Wat is dit voor idioterie ?? Hebben bewaarders geen verstand ? Wanneer hi zich een tattoo zou willen zetten, lijkt me dat ten eerste zijn eigen zaak ; het is immers ZIJN lichaam ! Bovendien zou ik hem dan wel een kroontjespen hebben meegebracht, lijkt me ; die kan lekker krassen !

Het lijkt me sterk dat hij zelfmoord zal plegen met een pen ….. Bovendien zou men, als men werkelijk denkt dat hij tegen zichzelf beschermd zou moeten worden, het niet eerst gooien op een tattoo en dan op de prijs van een pen.. ????

WAT heeft de prijs van een pen nou te maken met zijn behoefte om te kunnen schrijven ? Verdorie, je kunt je al snijden aan papier, en dat mag iedere gedetineerde hebben !

Ai, ik betrap mezelf erop dat ik boos ben… En dat ben ik niet graag. WAT kan ik / hij doen om gewoon zijn pen ( waar hij al jarenlang ERG zuinig op is !! ) te mogen gebruiken ?

Verder mocht hij geen kerstkaarten kopen. Hij is verstoken van iedere kerstbeleving. Op zich denkbaar. Maar het gaat hier enkel om zijn wens om bepaalde mensen een kerstwens te sturen. WAT kan daar op tegen zijn ??

Oke, zonder me daarvan bewust te zijn, heb ik enkele regeltjes weten te omzeilen. Zo mag hij maar een beperkt aantal foto's hebben, maar doordat ik foto's afdrukte op postpapier, heeft hij meerdere foto's in zijn bezit. Maar dat ze nu foto's van zijn zoontje niet aan hem geven…….. ??? En is die actie omtrent zijn pen nu niet gewoon een poging om hem alsnog aan de regeltjes te herinneren ?

Goed, een kerst zat er dit jaar niet voor hem, laat staan cadeautjes. Dus heb ik een aantal kleren voor hem gekocht, omdat hij die wel in mag voeren. Ik verdom het om hem te passeren.

Waarom mag hij wel kleding invoeren, waarvan niet naar de prijs wordt gekeken, en andere zaken niet ? Waarom mag de ene gedetineerde wel een bouwpakket invoeren en hij nog niet eens een vulpen ??

Ik sanp er echt geen ene jota van ! Daarbij komt ook nog eens dat hij niet zelf kan en mag aangeven welke mensen hij wel of niet wil ontvangen, maar gewoon heeft af te wachten welke mensen zich als bezoek aandienen en naar aanleiding daarvan te besluiten al dan niet naar de bezoekruimte te gaan !

Kan IEMAND me de zin van deze hele gang van zaken uitleggen ?? IK sanp het nl niet…..

Groetjes,Anne-Marie

• Sip

Merkwaardig. Ik begrijp dat een pen op zich wel mag . maar die dure vulpen mag niet. Als iemand zelfmoord zou willen plegen met een pen (wat niet helemaal onmogelijk is) dan lukt dat met een wegwerper net zo goed als met een dure.

Je kunt foto's eens afdrukken op dun papier en ligt op elkaar plakken, zodat je niet ziet dat het 2 zijn

• Joep

Hallo Anne-Marie,

het grootste probleem is dat elke inrichting zijn eigen regels mag bepalen. Zo mag je in de ene inrichting wel een valkparkiet hebben en in de andere niet. Ook de grootte van de kooitjes verschillen per inrichting. Het is dus zaak de regels van de inrichting te kennen,want dan kan je vriend daartegen in beklag of beroep gaan. Wat de kleding betreft: je kan ook maar niet ongelimiteerd kleding invoeren. In de inrichting waar ik werk zijn duidelijke regels omtrent het aantal broeken, truien en jassen wat iemand mag hebben. Dat kun je omzeilen door een paar kledingstukken bij een vriend te parkeren, die wat minder kleding heeft.

Wat de pen betreft: in het verleden zijn er te vaak aanstekers en pennen onderschept, die ofwel vol drugs zaten, of als wapen konden dienen. (Denk aan de Oosteuropese schietpennen die een paar jaar geleden opdoken). De inrichting zal dan niet geneigd zijn om te zeggen: nu moeten we alle pennen beter gaan controleren, maar er wordt dan gezegd: pennen en aanstekers mogen niet meer ingevoerd worden. En ja, daar moeten je vriend en jij dan onder lijden. een stalen pen kan voor tattoos gebruikt worden, maar er zitten in ieder geval bij ons veel creatieve mannen die veel toepassingen voor stalen pennen weten,waar wij niet zo blij mee zijn.

Groeten, Joep

• Xynyx

Hai, Sip,

precies wat ik bedoel ; is het niet merkwaardig dat sardines in blik kunnen worden gekocht in “het winkeltje” ? Iedereen weet dat je zo'n dekseltje kunt gebruiken als wapen of wat dan ook, want er is geen huisvrouw die zich niet eens heeft gesneden aan zo'n on-ding !

En jeetje, WIE bepaald nou wat iemand aan een pen mag uitgeven ? Mijn vriend heeft die pen al jaren, en gaat het ding nu echt niet ineens gebruiken als wapen, tattoo-gereedschap of wat dan ook !

Terwijl een mede-gedetineerde een bouwpakket mocht invoeren, MET snijmateriaal en al !! Haha, eigenlijk te gek ; wanneer je perse iemand kwaad wilt doen, heb je aan een eenvoudige nietmachine volgens mij al genoeg. Wil je perse zelfmoord plegen, dan is een deurknop al voldoende….. Want een broekriem mocht hij wel invoeren.

Overigens is mijn vriend al deze negatieve dingen niet van plan. We werken allebei voor en aan zijn terugkeer in de maatschappij.

Bovendien heeft hij zich o subtiele wijze verdedigd tegen een gedetineerde die hem bedreigde. Daar waren bewaarders getuige van.

Ik snap het niet. Mis ik iets ???

Groetjes, Anne-Marie

p.s. hihi, door foto's op mijn postpapier te drukken, golden deze niet als foto's, maar als decoratie VAN postpapier ;-)

• Xynyx

Ai !!

Nou, ja, jeetje, als er mensen zijn die een goede pen niet weten te waarderen …

Maar, zoals gezegd, gaat het er niet om dat mijn vriend er een tattoo mee kan zetten, maar is het ding ineens te duur.

De kroon zelf is van goud, de rest ( houder ) van natuursteen. Jeetje, het is een echte “waterman”….

Overigens is het nog steeds dezelfe gevangenis waar dat dealertje plein publique zijn geld zat te tellen en verdelen, en bolletjes slikte voor de ogen van de bewaarders. ( en de andere bezoekers )

In die gevangenis mag niet gerookt worden, maar is een aantal maanden geleden wel brand gesticht door een van de gedetineerden.

Eigenlijk is het wel lachen….. Natuurlijk voert mijn vriend kleding in, hij voert immers kleding uit die hij “minder” vindt. Zo blijft hij “bij de tijd”. En heb ik toch mooi een manier gevonden om hem alsnog van kerstcadeautjes te voorzien.

Maar vreemd blijft het.

Was er eerst het excuus dat hij wellicht een tattoo zou gaan zetten met de pen, zo is er nu het excuus dat het ding te duur is. Bovendien is hem duidelijk te verstaan gegeven dat, mocht hij weer een beroep aantekenen, hij zal worden overgeplaatst.

Hij zal wel te lastig zijn…….. ???

Groetjes, Anne-Marie

• Jos

Niet elke inrichting mag zomaar eigen regels bepalen. Das maar ten dele waar, men moet zich als basis in ieder geval aan de PBW (Penitentiaire Beginselen Wet) houden. Naast die basis is het ook nog eens regiemsafhankelijk. Zo mag een vulpen wellicht wel in een half open inrichting maar niet in een huis van bewaring.

Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom een (dure) vulpen niet mag: spullen van veel waarde kunnen kwijt raken of diefstalgevoelig zijn, dure spullen worden veelal als handel gezien, een vulpen kan gemakkelijk als wapen gebruikt worden en zoals Joep al aangaf ook schietpennen zien er als een vulpen uit. Dit laatste is dan ook de belangrijkste reden. Ook al kun je van een blikje vis de scherpe rand gebruiken als wapen dan wil dat nog niet zeggen dat daarmee het juiste argument is gevonden om dan maar iets anders wel in te kunnen voeren. Vooral bij het uit cel halen van een gedetineerde die gedragsmatig risico's geeft voor het personeel (dus geweld zal gebruiken bij het uit cel halen) is een juiste inschatting van de risico's mede daarvan afhankelijk.

Het beperkt invoeren van kleding heeft alles te maken met het overzicht houden en controleerbaar houden van aanwezige persoonlijke spullen en handel tegen te gaan. De oplossing van Joep om kleding bij een ander op cel te hangen is er eentje waarmee je het risico loopt dat je in de picture komt als handelaar. Dus geen erg verstandig advies van Joep.

Alle regeltjes die je dus als lastig ervaart hebben over het algemeen een duidelijke (veiligheids)reden. Deze zijn niet op de persoon toegesneden maar zijn onderdeel van algemeen beleid waar je partner de dupe van is. Helaas want dit heb je dus veelal te danken aan die gedetineerden die er juist misbruik van willen maken. Wel is het zo dat bewaarders duidelijk moeten zijn over waarom iets niet mag, dus niet diverse redenen los van elkaar als argument geven waarom iets niet mag is nou niet echt verstandig. Het lastige is als men je partner toestaat een pen in te voeren kan een ander dit ook niet ontzegd worden. Dus goed doet onder voor slecht in dit geval.

Jos

• Joep

Het was geen advies van Joep. Ik gaf aan hoe het in de praktijk vaak werkt. Ik zal nooit iemand adviseren de regels of de wet te ontduiken of te omzeilen. Ikadviseer gedetineerden weleens om in geval van onduidelijkheid of willekeur in beklag te gaan,om zo de zaken duidelijk te krijgen,zodat we allemaal weer weten waar we aan toe zijn.

groeten, Joep

• Jos

En daar is helemaal niets mis mee. Wat betreft je advies :-), ik las het zo maar das dan ook weer uit de wereld :-)

Jos

• Xynyx

Jongens,

het was en is niet mijn bedoeling om regeltjes te omzeilen. Dat ik foto's op postpapier afdrukte en zodoende het toegestane aantal foto's omzeilde, wist ik niet eens. Het was een bewaarster die mijn vriend daarop wees. Haha, ze vroeg of ik daar een speciaal programma voor heb en hoe ik het doe…. Wist IK veel ???

De kleding… Mijn vriend geeft telkens iets mee terug. Zodoende heeft hij een constante in-en-uitvoer van kleding. Voor deze tijd van het jaar heb ik uiteraard kleding gekocht die de temperaturen aankunnen.

Sorry, ik was vergeten te vertellen dat een kennis van ons veel van zijn kleding heeft weggedaan. Stom mens…… Het houdt gewoon in dat ik ervoor moet zorgen dat mijn vriend weer voldoende kleding heeft. Dat deze invoer gelijk valt als met de kerst is eigenlijk enkel een toeval. Maar ik ben dan positief genoeg om er een cadeau-invoer van te maken.

Ik be benieuwd of die duere vulpen weer gewoon naar mij wordt geretourneerd, wanneer H ( mijn vriend ) deze alsnog niet mag hebben. Wat is het beleid in deze ?

Pff.. Ben eigenlijk erg moe, maar wens nog niet te gaan slapen !!

Liefs, Anne-Marie

• Joep

Waarschijnlijk ligt de pen in de ‘fouillering’, waar de spullen van je vriend in een afgesloten zak bewaard worden. Als hij dat niet wil, moet hij regelen dat depen weer uitgevoerd wordt, zodat jij hem bij je volgend bezoek weer kunt meenemen.

groeten, Joep