reclassering komt aan huis

• Fran

Mijn echtgenoot komt in aanmerking voor een enkelband. Nu wil de reclassering bij ons thuis komen kijken. Enkele maanden geleden heb ik een kamer uitgehuurd in ons huis. Ik wil weten wat de reclassering hiervan vind als meerdere personen in ons huis woont wat geen familie is. Ik wil ook eigenlijk weten wat ze komen bekijken? Is het dat mijn echtgenoot kan aantonen dat hij een woonadres heeft? of ook nog andere zaken? Ik hoop dat iemand dit weet!

• Joep

hallo Fran,

Bij ET (= elektronisch toezicht) komt de reclassering op huisbezoek om een paar zaken te controleren. Het belangrijkst is uitleg en voorlichting over de voorwaarden van ET.

1.Is er een vaste telefoonaansluiting ( is nodig voor de controle op ET, want dat gaat via de telefoonlijn)

2. Gaan de huisgenoten akkoord met de ET (de gedetineerde kan wel zoveel beweren dat zijn vrouw het ook graag wil)

3.Klopt de opgegeven thuissituatie? Als jij een kamer verhuurt is daar niks mis mee, maar als je samenwoont met een andere man, zullen daar waarschijnlijk problemen komen.

4. Als degene aan wie je je kamer verhuurt een bekende van de reclassering is, zou dat ook problemen kunnen geven. Of wanneer hij 's morgens al dronken of stoned op de bank ligt. Dat maakt de kans op terugval bij de ETklant ook een stuk groter.

Ik hoop dat ik wat vragen beantwoord heb en als je meer wilt weten,hoor ikhet wel,

succes en prettige feestdagen, Joep

• Fran

Hoi Joep, bedankt voor je reactie.

Ik heb geen telefoonaansluiting, maar dat kan ik nog wel aanvragen. Of moet ik dat gelijk aantonen bij de reclassering als ze bij me thuis komen? Ik had begrepen dat er een nieuw systeem gebruikt word in Nederland met n soort kastje, en dan zou ik geen telefoonaansluiting nodig hebben. Maar ik weet niet of ze dit bij ons gaan gebruiken.

Diegene die een kamer huurt bij mij is vrouwelijk en we delen alleen de keuken en badkamer samen, zij is vaak weg en zij heeft een eigen kamer waar ik geen gebruik van maak, moet zij dan ook een akkoord geven voor zijn ET?

Maakt het uit hoe groot mijn kamer is? ik heb voor mijzelf een kamer in mijn huis van 4 bij 3, voor mijn gevoel kunnen wij daar met zn tweeen in verblijven, maar ik weet niet wat de reclassering daar van vindt.

Komen ze dan regelmatig langs om te kijken hoe het gaat of is dit bezoek eenmalig?

Ik hoor het wel, en jij ook hele fijne feestdagen, Fran

• Joep

Hallo Fran,

Je moet een vaste aansluiting hebben, want daar wordt het kastje op gemonteerd. Als je alleen een mobiel nummer hebt gaat het niet door. De reclasseringswerker komt om de situatie te bekijken en jou voor te lichten. Toestemming van je huisgenote is niet nodig. Hoe groot jullie kamer is, is niet van belang. Wel zal hij wijzen op het feit dat je partner het huis niet mag verlaten,tenzij dat in zijn planning staat. Dus ook niet even naar de buren 's avonds, tenzij opgenomen in de planning. En dat de kamer 4 bij 3 is is lastig voor je partner, maar hoeft geen bezwaar te zijn.

De reclasserigswerker mag onaangekondigd op bezoek komen, maar zal dat in de praktijk alleen doen, wanneer je partner te ver bij het kastje vandaan gaat en er vervolgens een signaal in de centrale in Alphen a/d Rijn overgaat.

Nogmaals veel succes, Joep

• Klaas

Even ter aanvulling. Een vaste telefoonaansluiting hoeft niet meer hoor. Men gebruikt tegenwoordig kastjes die op een frequentie werken. Je hoeft dus geen vaste lijn aan te vragen.

Succes

• Joep

Dat is nieuw voor mij. Ik zal morgen even iemand bellen en het hier laten weten.

• Joep

Ik heb het even gecheckt bij de reclassering en Klaas heeft helemaal gelijk. Mijn gegevens waren verouderd.Een vaste telefoonaansluiting hoeft niet meer. Een stopcontact is voldoende.

groeten, Joep