Beste San,
Ben iemand die een familielid heb die momenteel vast zit in Huis van Bewaring. Zelf heb ik nog nooit vast gezeten.
Ik kan je wel helpen, hoop ik!
Antwoord op vraag 1:
Als iemand vast komt te zitten dan bekeert de persoon zich niet tot een geloof, maar dan gaat diegene zich meer verdiepen in zijn/haar geloof.
Het komt weleens voor dat iemand zich gaat bekeren tot een ander geloof, maar dat komt heel zelden voor. Men verdiept zich in haar/zijn eigen geloof omdat diegenen in bepaalde “nare” omstandigheden terecht is gekomen.
Antwoord op de vraag 2:
Het komt veel vaker voor dat wanneer iemand veel problemen heeft, b.v vast komt te zitten, gezondheidsproblemen heeft dat men zich in het geloof gaat verdiepen.
Dit zijn vooral de mensen die moeilijk een uitweg kunnen vinden in hun (dagelijkse)leven. En doordat ze ook van alle kanten knel zitten gaan ze meer geloven om toch op benen te kunnen staan. om het toch te redden.
Het geloof geeft jou een bepaalde energie, je hebt iemand waarin je geloofd en je staat er niet alleen voor.
Het geloof houdt je bezig, je merkt dat mensen die meer geloven in de gevangenis zich rustiger gedragen dan de overige mensen die in niets geloven. Dit komt omdat als men zo ie zo geloofd in God, Jezus, of Allah, ook moet geloven in voorbestemming, “het lot”.
Dit kan voor heleboel mensen toch een bepaalde rust geven. En bovendien als je gelooft en je zit vast kun je ook met jou geloof comminiceren, b.v. door te bidden.
de mensen die geloven zijn nooit alleen.
Men kan door het geloof uiteraard zijn gedrag veranderen, berouw tonen, en hopelijk nooit meer dezelfde fouten maken.
Antwoord op vraag 3:
Gevangenen komen een heleboel dingen tekort, 1 woord ervoor is de vrijheidsberoving. Je hebt je vrijheid niet meer.En de vrijheid is voor de meeste mensen het allerbelangrijkste, op de gezondheid na.
Je vrijheid niet meer hebben is vreselijk.
Het geloof kan toch een stuk ondersteuning bieden, wat ik al boven heb genoemd, accepteren dat het lot is, je kan een rsutig gedrag vertonen. en je bent niet alleen.
Het geloof kan voor iemand heel veel bieden, afhankelijk hoe ver je het laat komen, b.v. meditatie, Communiceren met God. Je hart luchten.
En iemand die nergens in gelooft, die ziet zich zelf vaak op te vreten, Joint roken, een een vervelend gedrag etc…
Het geloof kan iemandsgedrag/manier van doen en laten/geest/lichaam verschonen van alle daden, ook al zit iemand vast kan men dit bereiken!
anwtoord op vraag 4:
Of het een oprechte keuze is.
Ik vind van wel. Ik hoop dat mensen die zich in de gevangenis verdiepen in een geloof, ook het moeten houden als ze vrij komen, en dit gebeurt niet altijd.
Vraag 5:
De meeste mensen die geloven hebben meer vrede met dingen om heen, hebben minder conflicten, zijn rustiger.
In lengte van straf denk ik niet dat het een verchil uit maakt of je gelovig bent of niet.
Vraag 6.:
Men hanteert het in zijn eigen cel, die 3 x 4 meter ongeveer is.zodat die persoon tot rust kan komen door het medidatie, bidden, lezen etc…
En bovendien mensen die hun geloof met liefdevol in de praktijk uitvoeren die zijn vaak nette/rustie personen
vraag 7:
Nou niet vaak, wat ik overgenis wel jammer vind.
Slot. Ik ben met een geloof opgegroeid. de laatse jaar ben ik door de nare omstandigheden meer op mijn geloof gaan verdiepen.
1 ding wat ik zo zeker voel. Ik heb RUST in mijn leven gevonden. Ik heb d.m.v. geloof me zelf ontdekt. Ik ben verder gewoon spontaan, vrolijk, sociale contacten heel hoog, heb een super baan.
Ik meld dit specifiek erbij, omdat de meeste mensen het “eng” vinden dat iemand zo over het geloof kan praten. Geloof me maar. Niets is eng als je gelooft omdat je nooit alleen zult zijn. In geloof in Allah.
Succes