Wat nu

• Ron

Hoi, Ik ben in 2002 veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf,ook in hoger beroep, voor een akefietje in 1997,

Nu heb ik al 9 maanden in een hvb te Nieuwegein gezeten, dus na aftrek moet ik nog 7 mnd zitten!!

Ik zal met de tijd wel een oproep krijgen, van hoe of wat!!

Wat gaat er gebeuren met mij, de ene zegt 1 maand half open, 2-3 mnd open en dan et(electr toezicht)!!

de ander zegt dat ik in aanmerking kom voor et of open kamp, omdat ik al meer als de helft van mijn straf heb uitgezeten!!

Ik weet het niet, weet iemand hier meer van, alvast bedankt!!

• Joep

Hallo Ron,

Je kunt zelf contact opnemen met de afdeling executie (van straffen) op het ministerie in Den Haag om te vragen wat ze met je van plan zijn. Dit kun je ook door een advocaat laten doen.

Als je aangehouden wordt als verdachte van een nieuw delict, laten ze je eerst je oude straf uitzitten. Normaal gesproken zul je een oproep krijgen om jezelf te melden bij een HOI (half open inrichting).

Als je inmiddels een baan hebt,kun je je advocaat vragen een verzoek om gratie in te dienen. Niet om niet te hoeven zitten, maar om te vragen die resterende straftijd om te laten zetten in dienstverlening (=werkstraf) die je in de weekenden kunt doen.

Zo'n gratieverzoek moet eigenlijk ondersteund worden door bijv. een hulpverlener of reclasseerder om er wat meer gewicht aan te geven. De behandelende instantie kan hierom vragen, maar dat kun e zelf ook doen,

succes, Joep

• Jos

Ik neem aan dat je heen bent gezonden vanuit het HvB met de mededeling dat je een oproep zou krijgen voor de resterende tijd? Als dat het geval is dan is de kans groot dat je de resterende tijd volledig in een HOI (half open) doorbrengt. Een POI (open) zal naar alle waarschijnlijkheid niet gebeuren omdat je strafrestant te laag is, ligt soms ook aan de beschikbare plaatsen in een POI. ED (electronische detentie) is zeer wel mogelijk. Ik zou echter mijn geld op een HOI zetten, meeste kans. Uitgaande van een positief detentieverleden.

Jos