Wat kan ik allemaal wel sturen en wat niet?
tijdschriften en kranten wel? mogen ze een cd speler hebben? kan ik die afgeven?
postpapier? kleding? eten?
laura
Hallo Laura,
Wat je per post kan sturen zijn brieven, postpaketten worden meestal geweigerd.
Als je op bezoek gaat kan je wel kleding of goederen (zoals een radio / cd speler met cd's) invoeren. Diegene voor wie het is zal dit eerst moeten aanvragen bij de bad afdeling. Bovenstaande wordt eerst nagekeken voordat de gedetineerde het krijgt, elektrische apparaten worden verzegeld (hieraan kunnen kosten verbonden zijn).
Op kranten en tijdschriften kunnen de gedetineerden een abonnement nemen die ze zelf moeten betalen.
Postpapier, etenswaren, toiletartikelen, telefoonkaarten mogen niet ingevoerd worden, deze artikelen kunnen ze in de winkel bestellen.
Hoop dat het zo wat duidelijker voor je is geworden, als je nog meer vragen hebt m.b.t. invoeren kan je kontakt opnemen met de betreffende inrichting.
M.vr.gr.
Johan.
Hai Senior,
wat nou, als ik zou besluiten mijn vriend een abonnement cadeau te willen doen ?
Mag dat dan wel of niet ? Zoveel “krijgt” hij immers niet… Aangezien hij me elke dag belt kost hem dat al handen vol geld. Daarnaast de nodige verzorgingsspullen, broodbeleg, huur tv en de aansluiting daarvan…..
Jeetje, ik ben nu 43, en heb vorig jaar pas mijn allereerste bekeuring gekregen…. En nu ineens moet ik maar uitvinden wat een gedetineerde wel/niet mag hebben.
En nee, ik heb die bekeuring niet nu pas gekregen omdat ik me altijd zo netjes gedroeg hoor……. Ik ben gewoon nooit eerder aangehouden.
De bekeuring kreeg ik omdat een van de remmen van mijn bromfiets niet naar believen reageerde. Toen ik nog autorijles had en mijn ogen dichtkneep bij iedere, mij tegemoet komende vrachtwagen, was er gewoon nooit een agent in de buurt !!
( grijns )
Anne-Marie
Hallo Anne-Marie,
Als jij een abonnement afsluit op een tijdschrift en je geeft het adres en de naam van je vriend op krijgt hij het ook, je mag het alleen niet zelf invoeren.
Als hij je iedere dag belt zou hij ook gebruik kunnen maken van een budgetkaart.
De budgetkaarten heb je ook met een groter bel tegoed. Als hij je belt kan je de code van de kaart doorgeven en kan hij daarmee bellen.
Je vriend kan ook bij het personeel van de bad afdeling informeren wat hij wel en niet mag invoeren en dit aan je doorgeven, dit staat ook in de huis en leefregels van de inrichting. Dit boekje kan hij ter inzage vragen aan het personeel van de afdeling of in de bibliotheek van de inrichting.
M.vr.gr.
Johan
Hai Johan,
bedankt voor je info. Misschien kan ik zelf ook wel wat richtlijnen opvragen bij de inrichting. “Nee” heb ik, “ja”kan ik krijgen, toch ?
Overigens is me opgevallen dat ik altijd netjes en beleefd wordt behandeld.
De schrikverhalen die ik altijd hoorde zijn wellicht ook wat overdreven ??
groetjes, Anne-Marie
In een aantal inrichtingen zijn budgetkaarten niet toegestaan en zijn de telefooncellen voor die nummers geblokkeerd, hou daar dus rekening mee!!!! Het invoeren van spullen via een postpakket is in die gevallen mogelijk waarin een gedetineerde geen bezoek kan ontvangen (door bijv. de afstand). Veelal is dan wel toestemming nodig van het afdelingshoofd. Dit moet de gedetineerde zelf regelen op de afdeling.
Heel officieel mag je geschreven stukken in een HvB alleen invoeren via reguliere post. Echter je mag aannemen dat personeel geen bezwaar heeft tegen overhandiging van een telefoonnummer. Zeker niet als je het vraagt.
Of het een code van een budgetkaart betreft zal de gemiddelde bewaarder weinig uitmaken. Echter de gedetineerde doet er zelf verstandig aan na te vragen, in de inrichting waar hij/zij verblijft , of men er gebruik van kan en/of mag maken. Wordt het budgetnummer gebruikt zonder toestemming dan kan dit zorgen voor problemen met de telefoon (lees de eerdere posting van mij) en/of een disciplinaire straf ten gevolge hebben vanwege het niet naleven van de huisregels.
Het is uiteraard aan de gedetineerde zelf om te bepalen of hij/zij dit risico wil lopen.
Het overhandigen van een papiertje zonder toestemming tijdens bezoek zou het risico met zich mee kunnen brengen dat diegene die het meeneemt al dan niet tijdelijk het recht om op bezoek te komen verliest. Voor de gedetineerde kan zoiets een extra visitatie opleveren danwel plaatsing op een isoleercel vanwege de verdenking van invoering van mogelijke contrabande. (lees: drugs)
Uiteraard is het ook hier weer de verantwoordelijkheid van de gedetineerde zelf of deze dat risico wil lopen.
Jos
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?