Ahum.... HOE KAN dit ??

• Xynyx

Hallo, allemaal,

mijn vriend zit in het zuiden des lands in een gevangenis. Wanneer ik hem bezoek ( voor 1 uurtje 4½ u rijden heen en weer terug ) worden we nauwlettend in de gaten gehouden. Elkaars hand vasthouden ( in zicht, keurig boven de tafel ) maakt de bewaarders al zenuwachtig. Geeft niet, ware het niet…..

Dat er een drugsdealertje onder de neus van diezelfde bewaarders stapels geld zit uit te tellen met zijn maatjes….. Datzelfde dealertje via tongkussen met zijn vriendin bolletjes in zijn mond krijgt om die vervolgens door te slikken. Mijn vriend attendeerde me daar op en ja, hoor…… !! En de bewaarders hebben niets beters te doen dan mensen die gewoon op bezoek zijn lastig te vallen ???

Alle gedetineerden op die afdeling weten dat het dealertje na een dergelijk bezoek “ziek” op zijn kamer blijft, de volgende dag. TOT hij die bolletjes heeft uitgescheiden. Dan is hij weer beter. Vervolgens vliegen het weekend daarop allerlei kleine pakjes van de ene luchtplaats naar de andere……

In mijn familie zijn er een aantal werknemers van justitie. Hun verhalen zijn soms echt huiveringwekkend. Met een van hen had ik het erover wat ik heb gezien in die gevangenis. Hij werd wit-heet…. Nog niet zo lang geleden zijn twee van zijn collega's levensgevaarlijk gewond geraakt. Eén van hen heeft het niet overleefd en de ander moet lange tijd revalideren. Hij vertelde me bekend te zijn met dergelijke toestanden in gevangenissen. Vroeg me daarna : “en, Anne-Marie, vindt je het nu nog steeds gek dat wij van de politie zo neerkijken op die lui die zich bewaarders noemen”? Nee, eerlijk gezegd niet echt…..

Het had mijn neef maar zullen zijn, die was neergeschoten door zo'n miezerig dealertje…. Dat nu alsnog rustig en in de beschermende omgeving van een huis van bewaring zijn zaakje kan runnen……

Anne-Marie

• Mel

Tja, kan ik ook niet helemaal begrijpen. Ook ik heb niet echt goede ervaringen met bewaarders. Je wordt afgesnauwd als je wat vraagt, sommige zitten zo op je te letten dat je er bloednerveus van wordt, vorige week heb ik 20 minuten buiten gestaan in de kou voor ik binnen werd gelaten en toen duurde het ook nog eens ruim 10 minuten voordat mijn vriend in de bezoekzaal was en dan 10 minuten voor tijd al roepen dat het bezoek is afgelopen. Maar goed wat doe je eraan? Alles wat in de gevangenis zit is uitschot, en zijn familie en vrienden automatisch ook. Heel erg jammer……..

Ik weet dat er ook wel eens mensen op dit prikbord zitten die in een pi werken, misschien willen ze eens hun kant van het verhaal vertellen.

Mel

• Xynyx

Hai Mel,

alleen al het feit DAT er medewerkers van verschillende P.I.'s op deze site zitten, zegt eigenlijk wel dat niet iedereen denkt dat er enkel uitschot in de gevangenis zit.

In elk geval ( mocht dat wel het geval zijn ;-)) nemen ze de moeite om menselijk te blijven.

Ik waardeer het enorm dat deze mensen hun mening ventileren en adviezen/suggesties deponeren op deze site. Petje af ! Het vervelende is enkel, dat mijn vriend al verschillende keren diverse mensen heeft gevraagd om advies, maar dan geeft “men” te kennen niet op de hoogte te zijn van de mogelijkheden en/of te volgen procedures. Voor iemand als mijn vriend, die in zijn eigen vak erg nauwkeurig en up-to-date was, is dit al onbegrijpelijk.

En wanneer ik, die niet eens weet hoe een verslaafde eruit ziet laat staan een dealer, kan zien wat er zich onder de ogen van de bewaarders afspeelt, kunnen die vakmensen dat toch helemaal !! ? Jeetje, iedereen mag enkel wat kleingeld voor de dranken- of snoepautomaat bij zich hebben, en deze jongen speelt het klaar om bergen geld te verdelen……???

Toch zijn ook bij mijn vriend niet enkel bewaarders die zich zo gedragen. Hij kent zelf meer goede dan “verkeerde” bewaarders. Gelukkig !

Anne-Marie