Hallo, allemaal,
mijn vriend zit in het zuiden des lands in een gevangenis. Wanneer ik hem bezoek ( voor 1 uurtje 4½ u rijden heen en weer terug ) worden we nauwlettend in de gaten gehouden. Elkaars hand vasthouden ( in zicht, keurig boven de tafel ) maakt de bewaarders al zenuwachtig. Geeft niet, ware het niet…..
Dat er een drugsdealertje onder de neus van diezelfde bewaarders stapels geld zit uit te tellen met zijn maatjes….. Datzelfde dealertje via tongkussen met zijn vriendin bolletjes in zijn mond krijgt om die vervolgens door te slikken. Mijn vriend attendeerde me daar op en ja, hoor…… !! En de bewaarders hebben niets beters te doen dan mensen die gewoon op bezoek zijn lastig te vallen ???
Alle gedetineerden op die afdeling weten dat het dealertje na een dergelijk bezoek “ziek” op zijn kamer blijft, de volgende dag. TOT hij die bolletjes heeft uitgescheiden. Dan is hij weer beter. Vervolgens vliegen het weekend daarop allerlei kleine pakjes van de ene luchtplaats naar de andere……
In mijn familie zijn er een aantal werknemers van justitie. Hun verhalen zijn soms echt huiveringwekkend. Met een van hen had ik het erover wat ik heb gezien in die gevangenis. Hij werd wit-heet…. Nog niet zo lang geleden zijn twee van zijn collega's levensgevaarlijk gewond geraakt. Eén van hen heeft het niet overleefd en de ander moet lange tijd revalideren. Hij vertelde me bekend te zijn met dergelijke toestanden in gevangenissen. Vroeg me daarna : “en, Anne-Marie, vindt je het nu nog steeds gek dat wij van de politie zo neerkijken op die lui die zich bewaarders noemen”? Nee, eerlijk gezegd niet echt…..
Het had mijn neef maar zullen zijn, die was neergeschoten door zo'n miezerig dealertje…. Dat nu alsnog rustig en in de beschermende omgeving van een huis van bewaring zijn zaakje kan runnen……
Anne-Marie