Bezuinigingen

• Arlette Maassen

Goede middag, Naar aanleiding van een stukje in de panorama van week 47 en het stukje op de tv wil ik graag samen met nog meer vrouwen waarvan de mannen gevangen zit een nieuwe petitie starten. Na het zien van dat stukje op tv en de verhalen van onze mannen in de gevangenis zijn we erg geschrokken. Zoals die man sprak van de reclasering, hebben ze nu al niet meer genoeg geld en zullen ze zelfs mensen die nu thuis zijn met Electronisch Toezicht terug moeten halen. Waar gaat dit rechtsysteem naar toe??? Als ze dit door zetten dan denk ik dat het voor veel gedetineerde heel moeilijk zal zijn om weer een plekje in de maatschappij terug te winnen, zelfs voor mannen en vrouwen die nog een goed thuisfront hebben. Als de reclasering er niet meer voor ze kan zijn, hoe kunnen zij zich dan aanpassen, het vinden van een nieuwe baan, het weer terug keren in de maatschappij, hoe snel zullen sommige van hun weer terug vallen in het oude verkeerde patroon?? Met dit protocol zullen de cellen op de lange termijn alleen maar voller komen te zitten. Als ze nu eens kijken war er in Amerika en al die andere landen gebeurt, hoe snel sommige exgedetineerde weer terug keren naar hun cel….. Dit is geen oplossing, dit is gewoon weer eens bezuinigen op iets dat verkeerd gaat uitpakken, op deze manier geld terug halen is gewoon een graf graven voor vele andere. Het bezuinigen op de bewaking van gevangenissen, weten ze niet dat vrijheidsberoving 1 van de grootste straffen is wat een mens kan overkomen. Nee ze doen er nog maar een straf bovenop, wat zeg ik, nog een paar straffen, 2 op 1 cel, geen privicy meer, vooral niet te veel luchten of recreatie, het inkorten van het kunnen werken, tjonge dat zijn nogal wat straffen die er binnen het rechtsysteem toegepast worden. Zolang mijn man nu al vast zit, bekijk ik all programma\'s die maar iets justitie te maken hebben, nou ik kan jullie alleen vertellen dat ik er angstig van geworden ben. Eigenlijk zou die minister van justitie zelf eens een poosje, en dan bedoel ik niet die luttige 2 weken, moeten gaan zitten, dan kan hij een mening uiten en ook beslissen waar er bezuinigd kan worden. Pas dan heeft hij recht op spreken en zeker niet eerder. Mensen die niets te vrezen hebben, hebben makkelijk praten over de \“criminelen\”. Met vriendelijk groet Arlette Maassen, lid van de site www.hartachterslotengrendel.nl

Ps misschien willen jullie hem ook ondertekenen ????

• Stephanie

Zal ik dan maar ff de link van de petitie zetten ;-)

http://petitie.opendomein.nl/petitie.php?id=26

• henriette

Valt weinig aan toe te voegen, wat reclassering betreft, dan spreek ik uit ervaring van een aantal jaren geleden, tijdens de proeftijd zitten ze boven op de lip, proeftijd afgelopen?? behandeling afgelopen en reclassering afgelopen, gevolg??? Dit keer detentie. Toch iets om over na te denken, de gevolgen zijn echt niet te overzien zoals justitie nu bezig is. Gedetineerden raken op deze manier nog geisoleerder dan ze al deden, ze hebben geen uitzicht meer of een doel, want reken maar dat het pas echt heel moeilijk wordt als ze weer eenmaal buiten staan, op de manier waarop men deze gedetinneerden nu behandelen wordt hun waardigheid nog meer aangetast dan het al was, en dat is echt geen goede stap naar de maatschappij toe.

Beste minister Donner, in dit hele bezuinigingsverhaal zijn er alleen maar VERLIEZERS,

groet van een heel bezorgde “thuidfront vrouw”

• ries

Ben het met je eens dat met afschaffing van de reclassering een terugkeer bemoeilijkt word, maar daar staat wel tegenover dat er andere instantie's binnen het gevangeniswezen de taken van de reclassering gedeeltelijk over nemen, dus worden ze niet geheel aan hun lot over gelaten.

En het puntje van weinig privacy e.d vind ik een beetje overtrokken, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de meeste gedetineerden er niet zitten voor zweetvoeten. En als je dan nagaat dat er in de verpleegtehuizen vaak mensen met 3 of 4 op een kamer slapen en overdag in een recreatiezaal neergezet worden en af en toe gewassen omdat er gewoon geen tijd voor is. En dat zijn vaak mensen die de hele leven hard gewerkt hebben. En dan kun je wel zeggen dat ze hun vrijheid nog hebben, maar die is erg betrekkelijk als je afhankelijk bent van het personeel dat als je geluk hebt een rondje met je kan wandelen.

Zal de laatste zijn om te zeggen dat je het als gedetineerde in Nederland goed hebt omdat je idd een hoop kwijt kan raken, en natuurlijk kwijt raakt, maar om nou te zeggen dat ze het ronduit slecht hebben of gaan krijgen door de bezuinigingen vind ik erg overtrokken.

• Daniëlle

Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt… Fisiek hebben ze het niet slecht.

Hun natje en hun droogje hebben ze wel, maar als je doordeweeks van de 24 uur 17 uur achter de deur zit en in het weekend 20,5 uur achter de deur heb je het volgens mij echt niet goed en het dus heel zwaar!

• ries

Daar heb je in principe wel gelijk in, maar het is toch ook niet de bedoeling dat je er voor je plezier zit. Het merendeel wat vast zit heeft ook daadwerkelijk iets misdaan en zal je er dus de consequenties van moeten dragen. En als je het vergelijkt met gevangenissen in omringende landen is het hier zo slecht nog niet, alleen Zweden schijnt beter te zijn.

• Arlette Maassen

Goede morgen,

De gevangene in Nederland hadden het niet slecht nee, de criminaliteit in ons land is ook nog te overzien.

Heb je je weleens afgevraagd waarom het in andere landen veel minder is??

Daar is de criminalteit veel en veel hoger dan in ons land, dit word mede veroorzaakt door het feit dat er in die landen geen goed opgesteld plan is om mensen na hun gevangenisstraf te begeleiden.

Hier in Nederland hadden we een prima voorziening dmv de reclasering, de gedetineerde werden langzaam voorbereid op hun terug keer in de maatschappij.

Wel nu is het ook daar mis binnen de regering omdat we ook daar de kraan dicht gaan draaien, die bezuinigingen zullen op den duur ervoor zorgen dat de criminaliteit alleen maar gaat toenemen.

De gedetineerde kunnen niet meer begeleid worden, dus zullen sneller terug vallen in hun verkeerde oude gedragspatroon.

Dat er voor zal zorgen dat die cellen alleen maar voller komen te zitten.

Groetjes Arlette

• Jargo

Ik ben het volledig met je eens. Ook ik volg alles wat ook maar enigzins met justitie te maken heeft. Mijn partner komt begin december thuis, dit had eind maart 2005 moeten zijn. Maar door zelf alles uit te zoeken en voor de rechten van mijn partner op te komen alsmede mijn rechten als partner van een gedetineerde is er wel het een en ander mogelijk. Er is overigens nog best veel mogelijk, alleen moet je daar zelf achteraan. Binnen de instelling weet men vaak niet eens wat kan, bijvoorbeeld een bsd die van niets weet, of niet wil. Dit verandert helaas niets aan het beleid welke gevoerd wordt binnen de istellingen en ook niet aan de regelgeving welke door “de beste stuurman staan………..” wordt opgesteld. Een goed initiatief om een petitie te stellen, waar kan ik deze ondertekenen. En er zijn ook mannen wiens partners gedetineerd zijn dames. Goed intitiatief, complimenten.

Jargo

• Arlette Maassen

Hoi Jargo,

Dit is de link van de petitie.

petitie.opendomein.nl/petitie.php?id=26

Mocht jij nog ideeën hebben, we hebben een site voor mannen en vrouwen van geditineerde.

De site heet http://groups.msn.com/HARTachterslotengrendel/_homepage.msnw?&pps=k

mischien vind je het leuk om daar wat te lezen of te posten.

Alle info die je hebt over dit systeem is van harte welkom.

Groetjes Arlette