Cell dogs (detentie honden)

  • Marnix

    In de USA is al in de 80er jaren een project van start gegaan, waarbij (probleem)honden 24u.p.d. ‘getraind’ worden door een gedetineerde (hierna genoemd :'trainer').

    Uiteindelijk worden de honden na een periode elders uitgeplaatst. De trainer ontvangt dan weer een andere hond en mag weer verder met een andere hond, welke anders afgemaakt zou moeten worden.

    Geweld in celldogs gevangenissen nam af met 40%.

    De ‘trainer’ leert waardevolle dingen door de vriendschap met het dier, zoals liefde geven en ontvangen, verantwoordelijkheid, geduld, emotie, uitwisselen van ervaringen van anderen en positieve eigenwaarde. Een trainer red zowieso een hond van de dood.

    In later stadium kunnen veel ‘trainers’ zichzelf opgeven voor het trainen van blindengeleide honden of zelfs diensthonden.

    Er zitten aan dit systeem alleen maar voordelen.

    Ex-trainers blijken na vrijlating zelden nog in herhaling te vallen.

    Mogelijk voor zowel kort- als langdurig gedetineerden.

    Bron: Animal Planet.

    Mijn vraag: Zou dit nou niet iets zijn voor ons land?

    Marnix

  • Mel

    Tuurlijk waarom niet? Ik vind het een hele goede zaak. Niet alleen voor de gedetineerden maar ook voor de honden.

    Maar waarschijnlijk is er hier in Nederland weer geen geld voor “en gedetineerden in Nederland hebben het toch al zo makkelijk. Moeten ze dan ook nog een hond krijgen?” Dat zal ook wel weer gezegd worden :(

    Maar ik ben in ieder geval VOOR!

    Mel

  • patriezzz

    leuk idee? wie laat de honden uit?

    de gedetineerde of de bewaker?

  • djali

    op de luchtplaats met een schepje en een platisch zakje zoals het ook buiten de gevangenis hoort..

    maar idd een heel leuk idee ben er ook wel voor jah.

  • Marnix

    djali heeft het goed. Ook de bewaking heeft er geen omkijken naar en bewakers in de usa melden dat al binnen een dag de ´trainer´ beter voor rede vatbaar is.

    Er zullen wel wat huisregels moeten worden aangepast maar ach, waar een wil is is een weg. Ik ga eerdaags een babbeltje maken met hoofdbewaking van Rentray, die zijn particulier en verwacht daar niet zoveel burocratie van. Hooguit tegenwerking,haha!

    Bedankt tot zover voor alle positieve reacties binnen 1 dag!

    Marnix.

  • djali

    yw marnix…

    eneeeeeeeee…..laat ff horen hoe het is afgelopen… ben heel benieuwd.

    suxxessss

  • Nimrax

    Tuurlijk djali. Wie weet heeft een meelezende bewaker nog ideen of sugesties.

    Even voor Mel: Mocht alles lukken dan sponsor ik de handel wel bij elkaar hoor. Geeft zeker de nodige media aandacht en dat spreekt bedrijven weer aan, want er komt idd meer bij kijken dan je zou vermoedden.

    Maar goed, eerst probeer ik een fundering neer te leggen voor e.e.a.

    Hoe dan ook, dank voor het meedenken allemaal!

    Marnix

  • Mel

    Goed van je Marnix! Heel veel succes!!!!

    Mel

  • Marnix

    Dankjewel,Mel, ik ga mijn best doen!

    Voor wie Animalplanet TV kan ontvangen, 17 okt. 05.00am is er weer een uitzending over cell dogs. Helaas geven de meeste kabelmaatschappijen dit niet door…

    Go into the United States most terrifying institutions and find out how the Prison Pet Partnership program has helped inmates. Inmates volunteer as dog trainers and together the dogs and trainers help each other grow and improve their lives.

  • Xynyx

    Even ter aanvulling/corectie : de honden die worden getraind zijn geen honden met gedragsproblemen, maar de moeilijk plaatsbare honden. Wat waar is, is dat ze zouden worden afgemaakt zonder dit project.

    Ook gaat het hier veelal niet om volwassen gedetineerden, maar met name om de zg randgroepjongeren, welke daadwerkelijk nog kansen hebben op rehabilitatie.

    Het doel is om de honden “vaardigheden”aan te leren die de hond beter te plaatsen maakt, en vanwege het 24/7 contact met hun verzorgers leren deze jongeren wat het is om een band op te bouwen. Ook leren ze wat verantwoordelijkheid is en hoe ze om kunnen gaan met het nemen van afscheid.

    Het project wordt gegeven door hondentrainers, die de jongeren begeleiden.

    Trouwens nog zo'n leuk project ; er zijn inmiddels diverse “kinderboerderijen” opgezet, waar ( alweer ) jongere gedetineerden wordt geleerd ( d.m.v. de verzorging van dieren ) Ook daar zijn het aantal terugvallen niet alleen verminderd, maar zijn de jongeren ook beter geslaagd bij hun terugkeer in de maatschappij.

    Groetjes, Anne-Marie