Recht op privacy

• Jakko

Ik heb een vraag en wellicht heeft iemand een antwoord, of enige ervating hiermaa. Mijn vraag is de volgende;

Wanneer iemand uit detentie komt, kan iedere willekeurge instantie dan te weten komen dat belanghebbende gedetineerd is geweest en waarvoor hij gedetineerd is geweest?

• Ron

Om te beginnen, ik ben, gelukkig, geen ervaringsdeskundige.

Eigenlijk kan niet iedereen alles van iedereen controleren, maar een werkgever kan een bewijs van goed gedrag vragen. Ook hebben werkgevers veel bekende, maar ook wel onbekende relaties en kunnen zij veel (laten) controleren en uitzoeken.

Ligt dus een beetje aan het (soort) bedrijf waar je wilt solliciteren.

Ben je gedetineerd geweest wegens b.v. “hacken” dan zal men niet zo moeilijk doen met het verstrekken van dat bewijs, als dat is aangevraagd voor b.v. horecawerkzaamheden.

Ben je gedetineerd geweest wegens b.v. verduistering/diefstal, dan zullen er problemen ontstaan met de verstrekking wanneer de aanvraag is gedaan voor de functie van kassier, of geldtransporteur….

Verder zul je de niet gewerkte periode, die je dus in detentie hebt gezeten, moeten verantwoorden in je sollicitatiebrief en cv en je weet, dat het niet juist invullen van een sollicitaieformulier, of het niet eerlijk zijn tijdens een sollicitatiegesprek, reden kan zijn voor ontslag, al dan niet op staande voet.

Praat eens met iemand van de reclassering of maatschappelijk werk, zij weten de weg en kunnen je verder helpen of adviseren.

Zo weet ik dat er een bedrijf is (in midden Nederland), waar het merendeel van het uitvoerend personeel een strafblad heeft. Ik dacht, dat zo'n bedrijf subsidie krijgt voor het in dienst nemen (en houden) van gedetineerden.

In den lande zullen wel meer van dit soort bedrijven zijn.

Ps: Nee, ik vertel niet welk bedrijf dat is en verder ook niets ten nadele van dit bedrijf, het staat al jaren bekend als een goed, degelijk en betrouwbaar bedrijf!

• meissie22

mijn ex vriend heeft in detentie een opleiding voor lassen gevolgd. ze kregen toen ook een sollicitatietraining,daar werd hun verteld dat ze juist niet moesten vertellen dat ze die opleiding in detentie hebben gevolgd,omdat zo de kans op een baan veel groter is. het gaat een werkgever niets aan wat jij in die voraf gaande maanden of jaren heb gedaan. en je hoeft het natuurlijk ook niet op je cv te vermelden. er werd hun toen verzekerd dat een werkgever er niet achter zou komen of ze in detentie hebben gezten. hopelijk heb je hier wat aan. succes!!

• djali

idd is jou of de werkgever eerlijk naar jou toe hoe hij aan zijn bedrijf is gekomen * b.w.v. dan natuurlijk of wat hij voor dat hij een bedrijf begon heeft gedaan..

ik vindt dat iedereen wel degelijk recht heeft op wat privacy.. net als meissie al zei.. je zou anders bijna nooit een eerlijke kans krijgen..

groetjes..

• Jakko

Hank, meissie22 en djali,

Thnx voor jullie reactie, ja ik heb er zeker wat aan. Mijn partner is momenteel gedetineerd. Wat ik me ook nog afvroeg is wanneer je bijvoorbeeld bij een bank iets wilt regelen, trekken die dat dan na, is dat in je nadeel? Wie kan me daar iets over vertellen?

• djali

geloof nooit dat ze dat doen.. alleen trekken ze je na of je schulden hebt en geregristreerd staat bij tiel als wanbetaaler..

succes verders. djali.