Hallo, mijn vriend is net thuis na 6 weken in het huis van Bewaring in Den Bosch. Hij had geen partner alimentatie betaald het laatste jaar en daarvoor zat hij. Voor ons was het ook vreemd en ik heb alles uit moeten zoeken. Het volgende is standaard voor iedereen:
1x per dag 1 uur luchten, tijdens het luchten mag je bellen
3x per week recreatie, dan mag je ook uit de cel en bellen of potje poolen of whatever, in het weekend is de recreatie 2 uur.
1x per week een uur bezoek
Het belangrijkste is dat je vriend zorgt dat hij zich overal voor op geeft:
1. arbeid ( rotwerk, maar je bent uit de cel.
2. crea ( 1 uurtje per week frobelen onder begeleiding )
3. sporten ( geen ervaring mee)
4. spreekbriefje invullen voor social worker, reclassering, pastor of dominee
5. evt arts bezoeken of huisarts bezoeken ( zijn daar 2 verschillende) of psycholoog
6. bibliotheekbezoek
punt 5 is niet onbelangrijk, heeft je advocaat veel voordeel van bij het proces dat gaat komen.
In het begin is het voor iedereen zwaar want je weet echt niets en er word je ook niets verteld, zeker niet als buitenstaander. Zelf heb ik gewoon gebeld en gevraagd naar de directeur voor een fatsoenlijk gesprek. Deze verwijst je naar de Unit directeur. Die zijn er 2, 1 voor blok A en 1 voor blok B.
Probeer je vriend te steunen, hij zal niet voor niets iets uitgespookt hebben, hij zal een probleem hebben en een uitweg gezocht hebben. Het is belangrijk dat hij zoveel mogelijk contact met buiten houdt.
Zelf heb ik in die periode veel steun gehad op de site van prisoner of love ( kom je op via de startpagina gevanis. pagina.nl is een link.
Ik weet dus alles in Den Bosch zo onderhand, dus als je vragen hebt kom maar naar prisoner of love daar zitten lotgenoten.
Je mag al je vragen ook hier stellen, ik zal ze zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
Heel veel sterkte !!!!!