Eindelijk veroordeeld

• Peter

Mijn vriendin is dan eindelijk afgelopen maandag veroordeeld voor drugssmokkel.

(Ik heb al eerder post geplaatst op dit prikbord vanwege mijn vriendin die in Engeland is opgepakt voor drugssmokkel)

Ze heeft een totale straf van 5 jaar opgelegd gekregen, maar gaat aanspraak maken op het zogenaamde WOTS-verdrag zodat ze haar tijd hier uit kan zitten en omzetting naar Nederlandse maatstaven mogelijk is.Als ze haar tijd in Engeland uitzit kan ze na de helft van de straf al vrijgelaten worden (2.5 jaar)

Inmiddels zit ze nu al 9 maanden vast in Engeland en word dit van de straf afgetrokken.Uiteindelijk vind ik dit nog meevallen als je het vergelijkt met de 6-15 jaar die verwacht was.Meer info; http://www.prisonlife.nl/artman/publish/article_406.shtml

Graag hoor ik van jullie wat jullie er van vinden.

• moppie

hallo peter,

gelukkig voor jullie dat het allemaal mee gevallen is en ja ook mijn vriendin heeft toen 5 jaar gehad maar heeft haar straf daar uitgezeten 2,5 jaar ik weet niet waar je beter mee af bent weet je al hoelang ze evt hier in nederland zou moeten want als je dat weet en het is ongeveer hetzelfde als in engeland dan zou ik naar nederland komen is ook beter voor het bezoek enz ik wens je veel geluk en ik hoor het wel

hou je goed in deze moeilijke tijd

moppie

• Peter

Bedankt voor je reactie en de steunende woorden.

Om je vraag te beantwoorden, ik weet niet hoelang ze in Nederland moet zitten als ze haar tijd hier mag uitzitten.Ik denk dat de kans groot is dat ze gelijk word vrijgesproken, omdat de straffen in Nederland voor dit soort vergrijpen veel lager liggen.Ook omdat de opgelegde straf in Engeland dan word omgezet naar Nederlandse maatstaven.Je vermelde dat jou vriendin haar tijd in Engeland heeft uitgezeten.Is het zo dat ze haar tijd hier niet wilde uitzitten of dat dit niet werd toegestaan?

• moppie

haloo peter

ja ze wilden wel naar nederland, maar dat kon pas na ander half jaar in engeland en ik heb haar gisteren nog even gevragen ik haar tijd 2000 als zij naar nederland zou komen nam zij haar straf mee ze werdt niet op nieuw hier veroordeeld dus met het gevolg dat er hier 1/3 af ging en in engeland de helft ze heeft daar ook met de reclassering over gehad dus voor haar was het beter om daar te blijven ze vertelden mij ook dat nu je vriendin is veroordeeld ze zal worden overgeplaatst en dat alles voor haar veel rustiger gaat worden dus laat het goed uitzoeken a.u.b. het moet niet zo zijn dat ze hier langer moet zitten als in engeland

laat nog iets horen als je meer weet, ik weet natuurlijk niet of het veranderd is maar ik denk van niet de straffen hier in nederland zijn ook veel hoger geworden vergis je eigen daar niet in en vooral in het smokkelen die zijn fors omhoog gegaan

strekte moppie

• Peter

Het is zeer recentelijk het geval dat Engeland veel flexibeler is geworden met het overbrengen naar Nederland van Nederlandse gedetineerden.Dit is maar een paar maanden het geval.Daarom dienen Nederlandse gedetineerden waarvan hun verzoek tot overbrenging naar Nederland in het verleden die door Engeland werden geweigerd nu allemaal een nieuw verzoek in.Met als gevolg dat de in Engeland opgelegde straf naar Nederlandse maatstaven kan worden omgezet.

• Henk

De oorzaak van het zoveel mogelijk terugsturen van buitenlanders naar hun eigen land, ligt in het feit, dat er in Engeland te weinig plaats is voor hun eigen gevangenen.

Er wordt wel driftig gebouwd, maar voordat alle bouwplannen zijn gerealisaeerd, is men weer een paar jaar verder. Dus “moeten” de buitenlanders plaats maken voor de Engelsen!!

Laat je inderdaad goed voorlichten….2/3 van 5 jaar(Nederland) is langer dan

1/2 van 5 jaar!(Engeland)

Mijn ervaring (niet eigen, maar van horen zeggen) is dat het regime in Engeland wat releter is. Als je werk hebt (mijn ervarings“deskundige”) zat in Birmingham en werkte in de keuken. Moest wel een diploma halen, maar verdiende redelijk(naar gevangenis begrippen) en werkte van 10.00 tot 15.00uur. De deur bleef open tot 19.00uur en ging om 08.00 weer open.

In Nederland (voorlopig HvB) mag hij alleen 's middags werken, krijgt minder eten en drinken dan in Engeland(wat een thee-land is en thee dus in grote hoeveelheden wordt verstrekt, de hoeveelheid eten was nooit een probleem)

Wil je in Nederland méér eten of wat anders eten, dan moet je dat zelf betalen!!!

• Peter

Nogmaals……door de nieuwe regeling van het WOTS-verdrag is het nu recentelijk mogelijk dat de opgelegde straf in het buitenland naar Nederlandse maatstaven word omgezet als de straftijd hier uitgezeten kan worden.

• moppie

hallo peter

ik heb het van dicht bij meegemaakt ik weet het niet zo zeker of dat het zo is, ik hoop voor jullie van wel, maar is het echt zeker !!!! nu is het nog 15 maanden tanden bijten maar wat als het hier is mijn vriendin heeft mij vanavond nog verteld dat ze dezelfde straf zou krijgen als in engeland en dan aftrek van 1/3 ik hoop voor jullie als je het doet dat het veranderd is maar mijn vriendin denkt van niet laat je aub goed informeren want als je eenmaal hier bent kun je niet meer terug, ik snap wel dat je zo vlug mogelijk naar nederland wil maar als je daar langer moet zitten is het hier in nederland ook geen pretje, ik denk wel dat ze ineens overgaat naar een gevangenis en wij kenne hier natuurlijk wel de half open en het electronische toezicht dus ja dat is weer een voordeel, laat nog iets weten en wens je vrienden veel sterkte

groetjes moppie

• Peter

Bedankt voor je reactie.

Ik heb het bij verschillende instanties na gevraagd o.a bij ministerie buitenlandse zaken, WOTS infolijn, bij haar beiden advocaten en de ambassade en allemaal hebben ze hetzelfde gezegd dat voor recentelijk Engeland soepeler is geworden met dit verdrag en dat omzetting naar Nederlandse maatstaven een mogelijkheid is geworden.Dit is slechts een paar maanden van toepassing.Als ik meer nieuws heb laat ik het weten.Ontzettend bedankt voor de informatie en de steun !

• fausje

Ik zou het zekers wel doen ik denk dat 1 jaar zitten met wekelijks bezoek minderlang duurd dan dat je 1.5 jaar daar moet zitten en om de 3 maanden bezoekje kan krijgen!

veel sterkte ermee !!