Vervolg Onbegrip

• Anoniem

Ik heb alle reacties eens op me in laten werken en heb weer wat nagedacht over alles. Waar ik nou eigenlijk benieuwd naar ben…er wordt iets gezegd in de trent van…je weet niet hoe het is in de gevangenis…die mensen kunnen wel wat steun gebruiken.

Oke nou ben ik weer wat kalmer geworden qua reactie/denkwijze en vraag me nu echt af…hoe is het in een gevangenis? Is het een hel of is het het hotel wat velen van ons denken?

En dan met name voor iemand die iemand anders leven heeft afgenomen?

Je hoort vaak dat bepaalde dadergroepen in gevangenissen geen fijn leven hebben. Hoe zit dat dan met grof gezegd moordenaars? Krijgen die juist respect of is er afkeuring? Hoe zit het met de “luxe” waarover ze kunnen beschikken?

Ik weet het, het zijn misschien erg dom overkomende vragen voor jullie maar goed t houdt mij bezig dus ben er benieuwd naar…en ik heb al in de gaten dat er hier ook mensen komen die in gevangenissen werken dus die kunnen me misschien iets meer vertellen over de leefomstandigheden.

• Willem

DJI is bezig met een landelijke opendag voor alle inrichtingen. DJI zal via de tv reclamespotjes doen over de landelijke opendag. Wees er dan snel bij en u kunt een rondleiding in een gevangenis krijgen. De datum weet ik niet precies.

• Anoniem

Hartstikke bedankt voor deze tip!

Ik zal daar zeker gebruik van gaan maken…

• favorietje

positief bericht Anoniem !!!

ook een verslag erover T.Z.T ???

favorietje

• René

Beste anoniem, laat ik eens informatie uit de eerste hand geven, ik denk dat je daar wel wat mee kunt.

….Ja ik ben ex-gedetineerd, ik weet dus precies hoe het is om in e bajes te zitten en om weer vrij te komen.

Dat laatste klinkt raar, ik weet hoe het is om vrij te komen, maar is dat wel zo raar?

We hebben in nederland een rechtssysteem die mensen, die zich niet aan de “regels” houden veroordeeld voor een bep. tijd en ze dan weer op vrije voeten stelt. In de bajes is iedereen gewend aan criminelen en lijkt de crimineel die zich wil inzetten voor een goede terugkeer een hoopvolle belofte ….totdat………totdat de dag gekomen is waarop zij in vrijheid worden gesteld. De maatschappij is hard voor jou, mij, voor iedereen, maar wel erg hard voor mensen met een verleden. “Buiten” zoals wij dat noemen zijn ze niet gewend aan (ex)-criminelen en dat merk je in alle kontakten met verschillende instellingen die je moet bezoeken als je weer vrij komt, denk aan het CWI, de sociale dienst en meer van dat soort instellingen. Je bent overgeleverd aan de willekeur en gedachten van het individu dat jou moet helpen of te woord moet staan. Zeg nou zelf hoe denk jij over (ex)-gedetineerden?

Zou jij ze aannemen als je nog andere kandidaten had als jij een werkgever was en je had een functie te vervullen binnen jouw bedrijf. eens een dief altijd een dief toch? Is dat niet hoe jij de rechtsspraak belachelijk maakt door namelijk gewoon degene die zijn straf heeft ondergaan, nogmaals te straffen voor het feit dat hij ooit gedaan heeft en ook nog om de tijd die hij/zij daarvoor gekregen heeft. Ben je namelijk totaal niet aangedaan als iemand wel voor de rechter is verschenen maar nooit zijn “terechte”straf heeft gekeregen, want dan zal jij het niet kunnen achterhalen. Geloof me je komt niet voor jan met de korte achternaam voor de rechter, dan is er gerede verdenking, maar ja de een heeft wat meer mazzel als de ander, is dat niet altijd zo?

Onbewust werkt de maatschappij recidive in de hand, door deze mensen af te wijzen en ze geen nieuwe kans op een nieuwe carriëre en nog veel erger geen kans op en nieuwe vriendenkring te geven, want zijn het niet om mijzelf maar eens te citeren; de omstandigheden die het delict creëren. Naar beneden getrapt en uitgespuugd door de hele samenleving die vervolgens op jou gaat schelden dat je het niet redt? Uiteraard geen vrijbrief om te doen wat je wilt of wat je denkt dat goed is in een bep. situatie, maar wel weer een omstandigheid die degene met de rug tegen de muur het idee geven dat er maar één weg is!

Neem mijzelf vanaf dag 1 van mijn detentie zo goed en kwaad als het ging met verbazend veel medewerking van dat logge apparaat, dat justitie heet. Mijzelf opgeleid van leek (dacht dat een muis een harig beest met een staart was) tot een gekwalificeerd mcp+-er, en als dat je niets zegt, een systeembeheerder met kwalificaties van microsoft cisco en novell, allemaal begrippen die in de IT-wereld bekend zijn en hun warde genieten. Ze wilde mij niet hebben!…………..

Omdat ik niet goed genoeg was?

Omdat ik geen papieren had?

Omdat ik te oud was?

Nee…..

Simpelweg omdat ik ooit een fout met gevolgen gemaakt hebt en die ik met de beste wil van de wereld bijna niet meer teniet kan doen.

Is het dan nog relevant om te je af te vragen hoe het “binnen” is?

Zou je je niet druk maken hoe het met deze mensen buiten de beruchte poort vergaat. Dat mijn beste anoniem, is namelijk de vraag kan je recht in de spiegel kijken als je de moeder van zo'n ex-gedetineerde in de ogen moet kijken als je zegt dat je haar zoon hebt afgewezen omdat je hem beoordeeld hebt op die ene fout?

Wees eerlijk en kijk naar jezelf, ben jij altijd zo braaf geweest, sta jij nu bij de supermarkt nadat je je groenten hebt afgewogen nog een beetje meer in het zakje te doen omdat jij meer wilt voor hetzelfde geld en omdat jij denkt dat het geen kwaad kan? En als je nu zegt dat dat iets anders is is er ook wat met jouw normen en waarden aan de hand, denk daar eens over. Ik heb omdat ik nergens terecht kon, gewerkt(als vrijwilliger) bij een stichting die zich inzet voor ex-gedetineerden.

Maar nu ik gezien heb dat veel mensen met kwaliteiten en een goede wil niet terecht komen, ben ik een gevorderd stadium met het oprichten van een stichting die zich hard zal maken voor deze doelgroep, simpelweg omdat dat nodig is.

Als jij wil weten hoe het in de gevangenis is wil ik jou dat best uitleggen. Ik ben namelijk er niet op uit om jou zwart te maken of criminelen op te hemelen.

Mar ik wil eerst dat je nadenkt over hoe een gedetineerde het heeft als hij weer vrijkomt, dat geeft je meer antwoorden dan die wij allemaal kunnen geven hoop ik.

Stel je het ens voor jij een ex-crimineel! wie zou je overhouden van je vriendenkring zou je vrouw/ vriendin bij je blijven zou je terug kunnen naar je huidige werkgever en waar zou je dan gaan solliciteren?

Allemaal door één fout anoniem, door één fout, terwijl jij ook wel eens een foutje hebt gemaakt toch?

Ik hoop dat ik je aan het denken heb gezet en zal als je er op terugkomt alles vertellen over het realiteit en de fabeltjes van de bajes.

Maar eerst even denken…beste anoniem eerst even denken.

Oh ja nog een fijne en gewetenloze dag gewenst door iemand die het beste voor heeft met de maatschappij en mensen die in de bajes zitten of eruit komen…..achter iedereen zit namelijk een mens.

]

Anoniem schreef:

>

> Ik heb alle reacties eens op me in laten werken en heb weer

> wat nagedacht over alles. Waar ik nou eigenlijk benieuwd naar

> ben…er wordt iets gezegd in de trent van…je weet niet hoe

> het is in de gevangenis…die mensen kunnen wel wat steun

> gebruiken.

>

> Oke nou ben ik weer wat kalmer geworden qua reactie/denkwijze

> en vraag me nu echt af…hoe is het in een gevangenis? Is het

> een hel of is het het hotel wat velen van ons denken?

>

> En dan met name voor iemand die iemand anders leven heeft

> afgenomen?

> Je hoort vaak dat bepaalde dadergroepen in gevangenissen geen

> fijn leven hebben. Hoe zit dat dan met grof gezegd

> moordenaars? Krijgen die juist respect of is er afkeuring?

> Hoe zit het met de “luxe” waarover ze kunnen beschikken?

>

> Ik weet het, het zijn misschien erg dom overkomende vragen

> voor jullie maar goed t houdt mij bezig dus ben er benieuwd

> naar…en ik heb al in de gaten dat er hier ook mensen komen

> die in gevangenissen werken dus die kunnen me misschien iets

> meer vertellen over de leefomstandigheden.

• favorietje

mooi geschreven rené.

maar helaas is het wel de werkelijkheid wat je hebt geschreven….maar niet eens alleen voor de gewone nederlander is het zo … wat dacht je van buitenlanders met nog geen vaste verblijfsvergunning die een misstap maken… die worden het land uit gegooid en moeten hun gezin met kinderen hier achterlaten omdat zij nederlands zijn en zij niet daar kunnen wonen in het land van de man…

maar nederlanders mogen wel meerdere malen de fout ingaan en worden dan steeds opnieuw berecht en gestrafd maar voor een buitenlander heeft het nog zwaardere gevolgen als ze een misstap in onze samenleving doen…

zij worden gewoon als monster door het systeem gezien en moeten alles wat ze hier hebben opgebouwd achterlaten.. is dat dan niet mens onterend…. denk dan maar eens aan de vrouw en niet te vergeten de kinderen die zonder vader achterblijven.

groetjes favorietje.

• Anoniem

Hoi Rene,

T is jammer dat je blijkbaar niet de eerste “discussie” hebt gelezen die ik heb opgestart want dan had je kunnen weten dat ik mijn vraag stel vanwege iemand die een FOUT heeft gemaakt en niet gewoon een foutje in de trent van diefstal.

En tuurlijk zal voor hem hetzelfde gelden wat jij hebt moeten meemaken maar er is wel degelijk verschil in t delict. Jij hebt blijkbaar voor diefstal gezeten en hij zal moeten zitten voor het vermoorden van mijn vader.

En ik zal de laatste zijn die het eens is met het rechtsysteem in Nederland… Er klopt geen snars van en inderdaad worden er na de gevangenis straf weinig nieuwe kansen geboden aan exgedetineerden. Ook dat is niet altijd op zijn plaats zeg maar. Maar voor mij is het wel degelijk een wereld van verschil voor welk delict je hebt gezeten. Iemand die denkt het leven van een ander te mogen afnemen sja sorry hoor maar die zoekt t maar lekker uit na de gevangenis….ik heb toch ook levenslang? En hij straks vrolijk verder gaan met zijn leven? Hoe krom kan t dan zijn?

Maar goed dit is eigenlijk al helemaal niet meer waar de discussie over ging he?