Geweld Bewakers/ Gevangenen !!!

• Hyperactief

Hoe zit het binnen de Instellingen kwa geweld van Bewakers tegen Gevangenen in of bij de ISO en elders binnen de Instellingen ??? Kijken jullie als Bewaker de andere kant uit, of maken jullie melding van zo´n collega als je dat weet. Het oogluikend toelaten, is in feite je medecollega´s in gevaar brengen, daar het vroeg of laat een keer escaleerd. Hieronder staat een stuk van de Glen Mills School, maar wat daar gebeurd komt binnen de Gevangenissen natuurlijk ook voor. Omgedraait gebeurd het ook, maar staat men wel voor de aanleiding open ? Ik hoor regelmatig geluiden van ontoelaatbare praktijken. Voor jaren terug zijn er in Nieuwegein nadat de beerput naar tijden open ging, diverse Personeelsleden uitgegooid. Ik ben benieuwd of hier eerlijke antwoorden opkomen, maar ik vrees dat het taboe hierop te antwoorden te groot is. Groetjes v Hyperactief

Onderzoek misstanden op Glen Mills School

28 augustus 2003

Er komt een extern onderzoek naar de praktijken op de Glen Mills School,

een landelijk opvoedingsinstituut voor criminele jongeren in Wezep. Het

onderzoek, uitgevoerd door de Consultance Groep Nederland uit Arnhem, wordt

mede ingesteld naar aanleiding van een artikel in de Apeldoornse Courant

van 30 april dit jaar over misstanden in het instituut. Daarin maakten

internaatbewoners gewag van zowel fysiek als psychisch geweld van de kant

van sommige begeleiders. Een aantal medewerkers bevestigden deze verhalen.

Het onafhankelijk onderzoek is een initiatief van de directie en het

algemeen management van de Hoenderloo Groep waaronder de Glen Mills School

valt.

Bron: Apeldoornse Courant, 27 augustus 2003

• Collega

Hyper,

“Geweld in de cel dagelijkse kost

Geweld in gevangenis is aan de orde van de dag. Dagelijks zijn er gemiddeld 13 meldingen. Dit blijkt uit het jaarverslag van de Dienst Justitiële Inrichtingen” (van de RTL-pagina)

Een voorval:

Een vrouwelijke collega (1.65m) heeft toezicht over 3 gedetineerden tijdens het vuilnis naar de buitenplaats brengen.

Waarop een gedetineerde (1.90) aan haar vraagt, wat zo’n mens als zij nu denkt te kunnen doen, indien zij wat anders van plan zouden zijn. Waarop de collega een opmerking maakt.

De gedetineerde wordt kwaad en houd een brandende sigaretten peuk in haar gezicht, collega schrikt en slaat hem met haar platte hand in het gezicht.

Gedetineerde dient een klacht in, waarop de Beklag Commissie zijn uitspraak doet in het voordeel van de gedetineerde “onnodig geweld” daarop wil de gedetineerde compensatie van de door hem geleden pijn “lees, vernedering t.o.v zijn maatjes” hij wenst een maand lang op de kosten van de staat, zijn vrouw dagelijks te ontvangen in een kamer zonder toezicht.

Zo ken ik vele voorvallen tussen gedetineerde V bewaarder, en gedetineerde V. gedetineerde, bewaarder V. bewaarder, maar weinig tussen bewaarder V. gedetineerde. Alleen het personeel welke enigszins waarden en normen hebben, en vooral niet te angstig zijn om de confrontatie aan te gaan zullen de wantoestanden tussen de een V. de andere bespreekbaar maken bij de directie. Een gevangenis is een maatschappij binnen onze maatschappij en dezelfde toestanden die buiten de muren gebeuren, gebeuren ook binnen de muren.

• Hyperactief

Hoi Collega, THNX voor je uitgebreide uitleg. In het door jou geschetste geval al is dat soms moeilijk, zal professionaliteit boven emotie moeten staan, maar emotie is menselijk en begrijpelijk. Ik vind het een eerlijk verhaal daar inderdaad dingen die door heel de maatschappij heen gebeuren, ook binnen Instellingen/ Justitie/ Politie of waar dan ook voorkomen. Maar stel jij kan goed met gedetineerden overweg, je collega daar weet jij op een gegeven moment van dat ie losse handjes heb, wat doe jij dan, laat je het voortbestaan of meld je dit ??? Jou veiligheid kan door de bekkende druppel in gevaar komen door een bewaarder die gedetineerden vernederd, en dat lijkt me niet de bedoeling. Groetjes v Hyperactief

• Collega

Hyper,

Wanneer er al sprake is van enig fysiek geweld, is dat tijdens een situatie waarin de gedetineerde over de scheef gaat, en dan wordt er met gepast geweld opgetreden.

Dat er wel eens een collega in de heetst van de strijd zijn eigen kracht niet kent is menselijk.

Bij een goede verstandshouding tussen het personeel en gevangenen heeft een ieder baat, je slaat bij een meningsverschil je buurman ook niet op zijn bek, je lost dat als volwassenen op! En als je iemand persoonlijk niet mag, dan heb je twee keuzes, ontloop hem/haar “zal hij/zij jouw ook doen” of stel je professioneel op en doe je werk.

Mijn veiligheid binnen een inrichting loopt geen gevaar door zogenaamde collega’s met losse handjes, de veiligheid van bewaarders wordt vele malen erger in gevaar gebracht door platte bewaarders die het TE Goed kunnen vinden met (bepaalde) gedetineerden.

Nog even een voorval.

Zit in een personeelsvertrek en zie een vrouwelijk collega van de trap springen recht in de armen van een gedetineerde (die zij wel heel erg leuk vond) waarop ik haar vraag om dit voorval samen te bespreken. Ik uit mijn ongenoegen over haar gedrag, waarop zij mij bedreigde dat als ik hier gewag van zou maken, mijn leven wel eens heel moeilijk zou kunnen worden op de afdeling. Waarop ik haar nog de kans gaf om deze bedreigen naar mij toe ongedaan te maken, wat zij echter niet van plan was. Ik kon hierna niet anders doen dan hier een melding van te maken, ik laat mij namelijk niet door een collega bedreigen.

• Hyperactief

Hoi Collega, een heel duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet, uiteraard maak je daar melding van, omdat professionaliteit voorop staat, een relatie personeel gevangene past daar niet in. Als zij de vlinders in haar buik ff verruild had voor verstand dan had ze jou dankbaar moeten zijn dat je haar op tijd waarschuwde. Maar ja, het spreekwoord zegt niet voor niets dat je altijd door een strontkar overreden wordt en niet door een gouden koets. Wat betreft “gepast geweld”, in mijn ogen is alle geweld ongepast. Daar waar verzet gepleegd wordt zal men in moeten grijpen, daar waar gepraat kan worden verdient het de voorkeur. Het zal altijd moeilijk liggen, de gulden (oh nee Euro:)) Tussenweg te vinden. Groetjes v Hyperactief;):)

• onbekend

Beerput opengegaan in Nieuwgein en diverse personeelsleden eruit gegooid?

Kom eens met feiten of concretiseer je uitspraken eens, ben benieuwd.

• Hyperactief

Ik weet niet of er op Internet info over staat (oudere dingen heb ik al eens meer naar gezocht en niet gevonden), het is ± 1 á 2 Decennia terug op TV in actualiteiten programma geweest in ik dacht in Nieuwegein. In ieder geval ergens rond Utrecht als mijn geheugen me niet in de steek laat. Ik heb net ff lopen zoeken in Google maar kan daar niets vinden, ik zal eens contact opnemen met het U.N. om te kijken of daar een oude rot is die mij meer info kan bezorgen, het is in ieder geval een waargebeurd verhaal wat destijds voor grote opschudding zorgde. Alleen ik had in mijn begin posting vergeten neer te zetten dat ik niet zeker weet of het Nieuwegein was, daar dit ook een andere inrichting geweest kan zijn, we praten ten slotte niet over gisteren. Geef me ff de tijd dan probeer ik een stuk uit een archief te bemachtigen, en kom hier op terug. Groetjes v Hyperactief

• enomi

Ik kan je vertellen dat er meer geweld voorkomt dan er gedacht wordt.

Het probleem is dat er niet over gepraat wordt en de gevangenen wel uit kijken om wat te zeggen.

Bewaarders worden de hand boven het hoofd gehouden en de directie doet daar net zo hard aan mee.

Er zou eens een grootschalig onderzoek moeten komen.

• Hyperactief

Hoi enomi, ik ben het voor de volle 100 % met je eens, er gebeuren dingen in de bajes die het daglicht niet kunnen verdragen, dat is zo zeker als één en één twee is. En voor onbekend, ik heb Peter r de Vries aangeschreven of hij mij aan de bajes en het jaar kan helpen wanneer hetgeen ik schreef zich afgespeeld heb. Alhoewel het een uitzending van een voorganger van hem geweest is destijds, maar ik wacht af en anders ga ik het eens bij de Tros proberen, daar ik meen dat ie destijds dit soort dingen belichte. Dat het gebeurd is, weet ik 100 % zeker, nu nog ff de bron van destijds zien te achterhalen, wordt aan gewerkt dus !!! Groetjes v Hyperactief

• Hyperactief

Via, Peter R de Vries zijn secretaresse heb ik antwoordt gekregen, die melde dat ie aan de EBI in Vught dacht waar hun destijds aandacht aan hebben besteed. Ik ben er zeker van dat ik Vught niet bedoelde, mijn zoektocht gaat voort. Groetjes v Hyperactief