HET IS HIER GEEN CENTER PARCS!"
Rentray is alles wat je NIET van een justitiële jeugdinrichting verwacht: een verzameling oude herenhuizen en luxe nieuwe voorzieningen tussen de bossen, met een mega manege in de achtertuin. Niks geen zware beveiliging, metershoge prikkeldraadhekken of wat dan ook. Saskia: “Ik wil eerst even iets duidelijk hebben. Dit is absoluut geen Center Parcs. Okay, de locatie is mooi, maar niemand kan hier zomaar zonder begeleiding even de deur uit. En die manege is niet van ons. Die gebruiken we alleen als onderdeel van de behandeling.â€ÂÂ
“IK HEB ALLES BEHALVE HEROÃÂÂNE GEBRUIKT.”
Niks geen softie gedoe dus. De isoleercel is er niet voor niks. (Al zitten de ramen er verkeerd om in, maar dat is een domme bouwfout). Op Rentray zitten natuurlijk ook geen lieverdjes. Ze hebben bijna allemaal een verleden vol drugs, geweld en seksueel misbruik. De meesten komen direct uit de (jeugd)gevangenis.
Eefje: “Ik heb hiervoor in het Poortje in Groningen vastgezeten. Dat was echt wel even anders. Daar werd ’s avonds je kamerdeur afgegrendeld. Maar goed, toen moest ik ook nog afkicken. Ik heb alles gebruikt. Nou ja behalve heroïne dan. Gewoon omdat ik thuis geen structuur en liefde kreeg. Auto’s jatten was ook heel normaal. Dat deden al mijn vrienden. De helft zit nu vast. Maar ik geef niemand de schuld. Het lag gewoon aan de situatie.â€ÂÂ