Help!!! Geen oproepbrief gehad => onverwacht arrestatieteam voor de deur

  • P

    Ik ben ten einde raad, absoluut wanhopig en mijn leven staat op het punt compleet verwoest te worden.

    Dit wordt een lang verhaal en ik hoop dat iemand mijn vraag aan het einde kan beantwoorden:

    Eerst een “korte” achtergrond voor de geïnteresseerden, zo niet, scroll door naar het stuk "vanavond":

    Helaas heb ik in Juni 2017 de wet overtreden… (ik heb echt nooit verder ook maar iets verkeerd gedaan in mijn leven). Dit heeft geleid tot een rechtzaak waar een achterlijke, onrechtvaardige en buiten proportionele straf uit kwam die m'n advocaat, zijn collega's en ik totaal niet hadden verwacht (1 jaar cel waarvan 6maanden voorwaardelijk, eis was 3 jaar en 1 jaar voorwaardelijk van de heks van het OM….). Uiteraard een hoger beroep aangespannen hiertegen.

    De gevolgen naast de rechtzaak omvatten naast gezondheidsklachten ook dat ik m'n werk kwijtgeraakt en nooit meer in die sector kan werken door dit alles, wat ook dus al een levenslange straf is en hierdoor is m'n leven proberen opnieuw op te bouwen nogal een extreem moeilijke klus…

    In een poging mijn leven zoveel mogelijk te herstellen ben ik een eigen bedrijf begonnen om van mijn passie mijn werk te maken, en bijna klaar ben met de verbouwing (Dit was een nachtmerrie op zich, de rechtzaak terzijde, bv 13 maanden wachten op de gemeente voor een vergunnign etc etc, 80 uur per week verbouwen de afgelopen 3 maanden). Volgens mijn advocaat zou dit ook kunnen omdat meer dan een taakstraf nooit uit de zaak had kunnen komen en omdat moeilijk verwacht kan worden dat ik in afwachting van dit hele proces jarenlang niet probeer m'n leven op te bouwen.

    Het hoger beroep: In het hoger beroep leunden we heel erg op jurisprudentie artikelen + vele persoonlijke omstandigheden om voor een taakstraf te pleiten. We probeerden het OM onontvankelijk te laten verklaren omdat een hele wet niet was nageleeft waardoor ik geen eerlijk proces had gehad. Ook een ander Hoger Beroep waar we naar verwezen wees hier op en daar viel de zaak uit elkaar met een zeer goede onderbouwing van de rechters.

    De rechters in mijn zaak daarentegen zeiden in hun motivatie hierop : “we houden rekening met die wet”, zonder de daarin voorgeschreven regels toe te passen of ook maar een woord te reppen over het andere HB waar we naar verwezen of de 19 andere jurrisprudentie stukken. Wat betreft persoonlijke omstandigheden leidde dit tot de opmerking “er wordt rekening gehouden met de omstandigheden van de verdachte”. 

    Deze extreem mager onderbouwde argumentatie leide tot de uitspraak “8 maanden cel”.

    Hier zijn we uiteraard in Cassatie tegen gegaan aangezien het hele gelijkheidsbeginsel is gepasseerd en ik in mijn grondrechten ben aangetast. De cassatie uitspraak kwam 18 dagen geleden terug. Hierin zeiden ze in juridische termen “we hebben het druk en behandelen de zaak niet”. Nu ben ik bezig om een herziening tot cassatie aan te vragen, gratie aan te vragen en een zaak bij het Europees Hof voor schending van de rechten van de mens aangezien grondwetartikel 1 compleet wordt genegeerd in mijn zaak & ik geen eerlijk proces heb gehad.

    Dat brengt ons bij…

    Vanavond….

    Onaangekondigd staan er 2 agenten voor mijn deur met de mededeling dat er een oproep voor mijn arrestatie aan hun is gegeven omdat ik geen zelfmelding heb gedaan. Zelfmelding? Ik had geen brief ontvangen met een meld-datum & meer informatie en mogelijkheid tot aanvragen van uitstel…  Dat kan toch niet??? 

    Mijn advocaat (kreeg hem niet te pakken vanavond) vertelde mij dat de cassatie was verworpen op 4-2-2020, en die uitspraak zou eerst terug gaan naar de vorige rechtbank, vanwaar DJI zou worden gecontacteerd en ik een brief zou ontvangen met melddata etc.

    De agenten zeiden dat de arrestatie was naar aanleiding van een melding gebasseerd op het hoger beroep van 2019, maar wisten niets van een cassatie procedure. Degene die hun de opdracht gaf heeft compleet genegeerd dat er een cassatie was en een meld-datum gepland zonder brief op te sturen of in afwachting van dat er überhaupt cassatie was (wat wel had gemoeten). Vervolgens mij als niet-melder geregisteerd en een arrestatie team gestuurd.

    Needless to say dat ik hier spontane hartkloppingen van kreeg en dit emotioneel onbeschrijfelijk zwaar was:

    Zoiezo is een gevangenis een onbeschrijfelijke hel voor mij, absoluuthet ergste wat mij persoonlijk kan overkomen, maar de ultieme nachtmerrie had nog meer gevolgen voor mij: 

    De agenten stonden erop dat ik mee moest, wat tot gevolg heeft dat alle rekeningen door zouden blijven lopen voor mijn bedrijf (oftewel 5-6 duizend euro/maand), ik niks kan regelen w.b.t. afronden van verbouwing en de opening over 4-5 weken (ik heb bizar veel achterstand door o.a. de vergunning aanvraag die verknalt werd door de gemeente etc, anders was ik 8 maanden terug al open geweest wat deze situatie enigszins had veranderd). Hierdoor kan ik ook geen zaakwaarnemer zoeken en ik heb ook de komende 4-5 weken geen geld om iemand daarvoor te betalen en de verbouwing af te ronden naar mijn visie (die nog 4-5 weken duurt…) + bijbehorende opening…

    Ik moet dus de komende dagen een wanhoopspoging doen om mijn bedrijf te redden…. en bovenop de celstraf, levenslang niet terug kunnen naar mijn vorige baan, gezondheidsklachten,  etc. krijg ik als dit niet lukt ook nog een schuld van een ton (+ dus ook in beslag name van privé eigendommen ivm eenmanszaak) en jaren schuldsanering… (je zou denken dat ze een goede reïntegratie van mij na de straf ook belangrijk vinden…).

    Na dit hele verhaal ook aan hun te hebben uitgelegd, te hebben gesmeekt mij tijd te geven om dit uit te zoeken en aangezien ze zagen dat ik oprecht kapot hiervan ben hebben ze me een week gegeven om samen met m'n advocaat uit te zoeken wat er verkeerd is gegaan en uitstel aan te vragen… 

    Nu is mijn vraag, heeft iemand ooit gehoord dat een oproepbrief niet is gestuurd en wat de gevolgen hiervan zijn/wat je kunt doen? Dit kan toch niet? Dit is toch gewoon onmenselijk of zie ik dit verkeerd? Ik weet niet meer wat ik moet doen en zie het extreem somber in om mijn poging m'n leven nog op de rails te krijgen… 

    Ps. Excuses voor enige chaos en lengte in dit verhaal, needless to say dat de emoties nog steeds extreem hoog zitten en focussen zeer moeilijk is… dit typen koste me al 3 uur….

  • Jane

    Mijn vriend zit nu een half jaar, kreeg ook geen oproepbrief. 6 jaar geleden zou hij iets gedaan hebben, ruim een jaar geleden zeiden ze dat hij binnenkort kan worden opgeroepen voor 18 maanden cel, maar dat kon binnen toen en 5 jaar. Zie dan je leven nog maar is op te pakken