Man zit in Spanje vast

  • Tatjana

    Hoi allemaal,

    Heb even een vraagje mijn man zit nu al twee maanden vast in Spanje. Hij had mij drie gebeld en daarna voor twee weken niet meer. Ik wact elke dag na mijn werk of hij gaat bellen en dus niet. Ik vind dit zo raar ik bel de ambassade op en die zegt niks gehoord te hebben en zij mij toch geen info. zullen geven als hij mij niet als contact persoon heeft opgegeven. Heeft iemand hier ervaring mee met de spaanse gang van zaken????/

    Ik weet niet meer wat ik moet doen ik word gek van het wachten en afvragen waar die is.

  • Susa

    ik heb geen verstand van het gevangeniswezen in Spanje, maar ik ken het land en de mensen aardig goed en het is lullig, maar verwacht er niet te veel van. alles gaat daar trager en moeilijker dan hier in nederland. het is altijd maar ‘mañana, mañana’..

    succes en sterkte!

  • eve76

    Hai Tatjana,

    Op het moment dat je man wordt opgepakt moet het Consulaat in Barcelona of de Ambassade in Madrid hiervan op de hoogte worden gesteld. Zijn nemen dan contact met hem op en hij mag dan 1 officieel contact persoon in Nederland aanwijzen. In de praktijk komt het helaas regelmatig voor dat de Ambassade of het Consulaat hiervan niet op de hoogte wordt gesteld.

    Als jij hem nu 3x gesproken hebt dan weet je, neem ik aan, in welke regio hij zit.

    Via het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan je een zoekactie starten www.minbuza.nl (vragen naar mw de Boer, mw Nijland of mw van Rosmalen) en dan is het afwachten.

    Op google (op vertaalpagina drukken) kan je de adressen van alle gevangenissen in Spanje vinden (ik schreef al naar hem voordat het consulaat hem gevonden had).

    In principe kijgen alle Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zitten € 30,- per mnd, dus als hij gevonden is dan kan hij jou sowieso bellen.