Man zit in Spanje vast

  • Tatjana

    Hoi allemaal,

    Heb even een vraagje mijn man zit nu al twee maanden vast in Spanje. Hij had mij drie gebeld en daarna voor twee weken niet meer. Ik wact elke dag na mijn werk of hij gaat bellen en dus niet. Ik vind dit zo raar ik bel de ambassade op en die zegt niks gehoord te hebben en zij mij toch geen info. zullen geven als hij mij niet als contact persoon heeft opgegeven. Heeft iemand hier ervaring mee met de spaanse gang van zaken????/

    Ik weet niet meer wat ik moet doen ik word gek van het wachten en afvragen waar die is.

  • Susa

    ik heb geen verstand van het gevangeniswezen in Spanje, maar ik ken het land en de mensen aardig goed en het is lullig, maar verwacht er niet te veel van. alles gaat daar trager en moeilijker dan hier in nederland. het is altijd maar ‘mañana, mañana’..

    succes en sterkte!

  • eve76

    Hai Tatjana,

    Op het moment dat je man wordt opgepakt moet het Consulaat in Barcelona of de Ambassade in Madrid hiervan op de hoogte worden gesteld. Zijn nemen dan contact met hem op en hij mag dan 1 officieel contact persoon in Nederland aanwijzen. In de praktijk komt het helaas regelmatig voor dat de Ambassade of het Consulaat hiervan niet op de hoogte wordt gesteld.

    Als jij hem nu 3x gesproken hebt dan weet je, neem ik aan, in welke regio hij zit.

    Via het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan je een zoekactie starten www.minbuza.nl (vragen naar mw de Boer, mw Nijland of mw van Rosmalen) en dan is het afwachten.

    Op google (op vertaalpagina drukken) kan je de adressen van alle gevangenissen in Spanje vinden (ik schreef al naar hem voordat het consulaat hem gevonden had).

    In principe kijgen alle Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zitten € 30,- per mnd, dus als hij gevonden is dan kan hij jou sowieso bellen.

    Wat ik typisch vind is dat hij al 2 maanden vastzit en je nog maar zo weinig van hem hebt gehoord. Een postzegel kan hij vast wel van iemand lenen (voorarrest kennen ze daar niet, er is gewoon contact tussen de gedetineerden).

    Mijn vent zit nou 2 weken daar en heeft al 10x gebeld, heeft naar zn ouders gebeld, heb al post van hem gehad, vandaag zijn er vrienden met zn spullen die kant op gevlogen en de Nederlandse advocaat (met Spanje licensie) is vorige week daar geweest en gaat deze week weer ('t kost wat maar dan hebbie ook wat).

    In spanje is het wel zo dat het 2 jaar kan duren voordat de zaak een x voorkomt (en met grote zaken, terrorisme, int. drugshandel etc) tot 4 jaar.

    Maar geduld is een schone zaak en het scheelt een hoop vieze sokken in de was.

    Sterkte.

  • Tatjana

    Hoi,

    Ja ik heb nog steeds niks van hem gehoord en kan de ambassade ook niet bellen i.v.m. werken dus wanneer ik thuis ben is het al 7 uur daar. Wat ik begrepen had van hem is dat hij geen geld meer had. En ik dacht dat alleen gearresteerde buiten Europa 30 euro per maand kreeg dus hoe kan ik geld sturen naar hem weet ik ook niet. Ik ben bang dat er iets ergs is gebeurt met hem. Het is wel goed dat jou man je wel belt en briefen stuurt. Zit hij ook vast in Madrid dan??? Ik vind dit allemaal raar. Ik hoop dat er niks met hem aan de hand is en dat hij gewoon even geen contact met de buitenwereld mag wat dus heel erg onmenselijk is.

    Bedankt voor jullie reacties ik blijf nog met pijn in mijn hart even wachten op zijn telefoontje.eve76 schreef:

    >

    > Hai Tatjana,

    >

    > Op het moment dat je man wordt opgepakt moet het Consulaat in

    > Barcelona of de Ambassade in Madrid hiervan op de hoogte

    > worden gesteld. Zijn nemen dan contact met hem op en hij mag

    > dan 1 officieel contact persoon in Nederland aanwijzen. In de

    > praktijk komt het helaas regelmatig voor dat de Ambassade of

    > het Consulaat hiervan niet op de hoogte wordt gesteld.

    > Als jij hem nu 3x gesproken hebt dan weet je, neem ik aan, in

    > welke regio hij zit.

    > Via het Ministerie van Buitenlandse Zaken kan je een

    > zoekactie starten www.minbuza.nl (vragen naar mw de Boer, mw

    > Nijland of mw van Rosmalen) en dan is het afwachten.

    > Op google (op vertaalpagina drukken) kan je de adressen van

    > alle gevangenissen in Spanje vinden (ik schreef al naar hem

    > voordat het consulaat hem gevonden had).

    > In principe kijgen alle Nederlanders die in het buitenland

    > gedetineerd zitten € 30,- per mnd, dus als hij gevonden is

    > dan kan hij jou sowieso bellen.

    > Wat ik typisch vind is dat hij al 2 maanden vastzit en je nog

    > maar zo weinig van hem hebt gehoord. Een postzegel kan hij

    > vast wel van iemand lenen (voorarrest kennen ze daar niet, er

    > is gewoon contact tussen de gedetineerden).

    > Mijn vent zit nou 2 weken daar en heeft al 10x gebeld, heeft

    > naar zn ouders gebeld, heb al post van hem gehad, vandaag

    > zijn er vrienden met zn spullen die kant op gevlogen en de

    > Nederlandse advocaat (met Spanje licensie) is vorige week

    > daar geweest en gaat deze week weer ('t kost wat maar dan

    > hebbie ook wat).

    > In spanje is het wel zo dat het 2 jaar kan duren voordat de

    > zaak een x voorkomt (en met grote zaken, terrorisme, int.

    > drugshandel etc) tot 4 jaar.

    > Maar geduld is een schone zaak en het scheelt een hoop vieze

    > sokken in de was.

    >

    > Sterkte.

  • Tatjana

    Ja en nog wat toen hij belde was het maar een gesprek van 2 minuten gebeurt dat ook bij jou als je man belt???

  • eve76

    hoi,

    je moet ook geen contact opnemen met de ambassade maar met ministerie van buitenlandse zaken, ergens in een pauze kan je toch wel bellen?

    elke in het buitenland gedetineerde nederlander krijgt, indien hij is opgespoort door minbuza, €30 per mnd, dat is standaard.

    het adres van de gevangenis in madrid;

    Juan de Vera, 8-10, 28045 - Madrid tel 0034 91.539.68.38,

    er zijn nog 4 andere gevangenissen in regio madrid zie http://www.prisiones.es/prisiones_de_madrid.html

    nee mn vent zit niet in madrid al heb ik wel begrepen dat ze de “buitenlanders” zoveel mogelijk bij elkaar zetten (in madrid).

    in spanje mag je 10 x per week 10 of 5 minuten (geautoriseerde) telefoonnummers bellen.

    succes

  • Tatjana

    Hoi Eve76,

    Bedankt voor je bericht ik zal vandaag wel even bellen met de ministerie misschien dat zij wat weten over hem. ik zal ook alle gevangenissen bellen met de vraag of hij daar zit. Ik weet dat ik doordraaf maar ik maak me alleen zorgen. Het zal vast wel niks zijn.

    Bedankt voor je info.

    Tatjana

  • Tatjana

    Hoi,

    Ik heb hem eindelijk gevonden hij mocht even bellen, hij zit in Soto del Real en ik ga deze zaterdag even naar hem toe met kleren enz. Ik heb de gevangenis geprobeert te bellen maar die nemen al drie dagen niet op maar het is wel altijd bezet. Mijn vraag is moet je eerst bellen voor een afspraak of kan je ook gewoon langs om een gedetineerde te zien.

    Dank je

  • eve76

    Hoi,

    Wat ik weet is dat hij op bep dagen bezoek mag ontvangen en dat moet van te voren zijn aangevraagd. Fijn dat je hem gevonden hebt.

    Groetjes

  • Debby

    Dag dames en heren natuurlijk. Is er hier iemand die ervaring heeft met een zoon in detentie op Mallorca? Of iemand die daar in detentie heeft gezeten? Zou je dan aub contact met mij willen opnemen? Alvast bedankt. Groetjes een wanhopige moeder