gevangen in duitsland

  • verdriet

    Hallo,

    Ik wil graag wat weten. Mijn vriend zit gevangen in duitsland hij heeft 4 jaar gekregen. De rechter heeft gezegd dat hij naar NL zou gaan en dat hij hier zo vrij zou zijn. Maar hij is in Duitsland aangehouden en normaal gesproken neem je dan in 95% van de gevallen, je straf mee naar NL. In Duitsland zou hij ongeveer 2 jaar moeten uitzitten, de helft van zijn straf. En in NL 2/3 van die 4 jaar. Hij zit nu bijna 1 jaar. En de papieren zijn al in NL. Een mevrouw van de reclassering zei tegen ons: dat wel vaker door een rechter werd gezegd dat iemand de straf niet meenam naar NL, maar dat dit dus nooit gebeurde. En hij dan beter in Duitsland kon blijven, omdat hij daar 2 jaar ( de helft ) ongeveer moet uitzitten. Maar nu heeft hij dus ook al gehoord dat andere jongens daar ook 4 jaar hebben gekregen en daar zijn aangehouden (dus straf meenamen naar NL) en in NL meteen of heel snel vrijkwamen. En dat ze dus nog niet eens die 2/3 hebben uitgezeten in NL. Kan iemand mij misschien iets meer hierover vertellen? Weet ook niet wat ik wel en niet kan geloven! Trekt NL zich er nog iets van aan dat hij de straf meeneemt, omdat hij daar is aangehouden? Of hebben ze zoiets van hij is nu hier wij gaan nu over hem? Omdat Duitsland ook vaker NL had benadert om hem uit te leveren aan NL en dat heeft NL nooit gedaan!Hij is nog nooit in aanraking geweest met politie of justitie in NL of waar dan ook en zijn gedrag is goed! De gevangenis heeft zelfs een brief opgesteld over zijn goede gedrag en de directeur heeft die ondertekend (dat is wat mijn vriend en advocaat mij vertellen). Hij wil sowieso naar NL komen, ik weet dus niet of dat wel zo verstandig is, ook omdat hij in de gevangenis open deur heeft van 6 uur s morgens tot 21 u s avonds. Ook hebben we groot bezoek. Wat ik me ook afvraag is hoe zit het met half open kamp? Is het waar dat je daar in NL pas kans op maakt nadat je de helft van de straf erop hebt zitten? En zou dat bij mijn vriend dan de helft van 4 jaar zijn of de helft van die 2/3 van 4 jaar? En heb ook gehoord dat je voor elk jaar 2 maanden enkelband krijgt. Dus bij mij vriend zou dat dan 8 maanden zijn en moet ik die 8 maanden gewoon dan van de tijd aftrekken of hoe gaat dat in zijn werk?

    Sorry voor alle vragen ik wordt een beetje wanhopig! Hoop dat iemand mij informatie kan geven hierover dat zou ik erg fijn vinden!!! En mijn vriend ook!

    Groetjes en alvast bedankt van een verdrietig meisje

  • ik

    hallo..

    ik heb je verhaal gelezen,

    ik heb trouwens een vraagje.. mijn vriend zit ook vast in duitsland in keulen

    ik heb eigelijk helemaaal niks meer gehoord, ik heb geen adres niks

    mij vraag was zit jou vriend toevallig ook daar of weet jij missgien hoe ik aan dat adres kan komen??

    alvast bedankt

  • debbie

    hallo meid mijn vriend zit vanaf 28 mei 2010 en hij zal denk ik ook 4 jaar krigen zou jij mij mischien kunnen helpen ik denk dat je een stuk verder bent dan ik en al van alles weet groetjes

  • patries

    Hoi Debbie

    Mijn vriend zit nu pas 1 week. Krijgt hij in Duitsland ook meteen een belkaartje als hij binnen komt?

    Ik heb hem namelijk helemaal niets van hem gehoord.

  • Debbie

    hallo nee hij krijg geen kaartje om te bellen normaal bel de politie jou om te vertellen dat hij vast zit en als je kleren gaat brengen krijg je een brief mee om een afspraak te maken om bij hem op bezoek te komen groetjes en veel sterkte

  • Debbie

    hallo da n moet je de politie in koln bellen en vragen waar hij zit groetjes

  • Debbie

    je kunt ook de Nederlandse ambassades bellen en het vragen als hun dat voor je uit zoeken groetjes en veel sterkte

  • tunneke

    heeft niemand hierop dit forum, waarvan een familielid in duitsland gevangen zit contact met MINBUZA?of reclassering nederland, afdeling duitsland?hier krijg je zoveel informatie, waar je wat mee kunt.

    mijn broer is op 28 december gearresteerd in duitsland en naar de Stammheim gebracht, hij is 13 juli 2010 veroordeeld tot 3 jaar en negen maanden en ben 15 september voor het eerst bij hem geweest in Stuttgart, het is de zwaarste gevangenis van Baden -Wurtenberg, 16 uur met de auto onderweg voor 2 uur bezoek en ik ben tot in mijn bh onderzocht of ik niks bij me droeg zelfs mijn sieraden moesten uit. er is inderdaad een Wots regeling voor overplaatsing naar nederland wat de gevangene zelf moet aanvragen, maar beide landen moeten toestemming geven ,anders gaat het feest niet door, zegt 1 van de landen nee, zonder opgaaf van reden, dan houdt het op.

    ook voor de advocaten in duitsland moet je uitkijken, want zij werken pro deo en zij bellen de thuisblijvers gewoon op voor geld. ook moeten de gevangenen hun eigen proces betalen of de dokter en de tandarts. overal wordt geld vanaf getrokken als je dit overmaakt.een gevangene in voorarrest mag 33 euro in de maand en afgestraften 55,20 voor extra inkopen, stort je meer ,dan haalt de gevangenis er andere kosten vanaf.het dus hoe dichterbij in duitsland hoe beter

  • patries

    Ik ben nu dus al langer dan 1 week aan het wachten tot ik eens eindelijk kleren mag brengen.

    Mij is inderdaad verteld dat ik moet wachten op een brief (ook voordat ik zijn kleren mag brengen) Ook werd mij vandaag verteld dat ik op bezoek kon, maar dan een vertaler mee moet nemen? Heeft iemand hier ervaring mee? Waarom moet er een vertaler mee? Oke mijn duits is niet erg goed, maar ik ga toch maar bij mijn nederlandse vriend op bezoek. Ik ga nu mijn gegevens doorfaxen en dan maar wachten op die brief..bezugerslaubtnis of zoiets??? Hoe lang gaat dit dan weer duren? Ik ga eerst trouwens even reclassering nederland bellen. Bedankt voor de tips.

    Oh ja..mag je vriend wel elke dag bellen?

  • patries

    Heb iemand hier ervaring met een tolk meenemen naar bezoek?

    Ik ben verplicht een tolk mee te nemen als ik bij mijn vriend op bezoek ga.