Zwangerschap en bevallen in detentie

  • Prutje

    Hallo,

    Het ziet ernaar uit dat ik het eind van mijn zwangerschap en mijn bevalling in detentie ga meemaken. Heb heel het internet afgestruind, maar kan geen concrete info vinden.

    Iemand hier die weet hoe het eraan toe gaat? En of ik mijn kind bij me mag houden? Ik ga waarschijnlijk naar Ter Peel, Evertsoord.

    Of weet misschien iemand waar ik meer info vandaan kan halen? Ik zit er heel erg mee!

    Groetjes

  • PIW-ster

    Prutje schreef:

    >

    > Hallo,

    > Het ziet ernaar uit dat ik het eind van mijn zwangerschap en

    > mijn bevalling in detentie ga meemaken. Heb heel het internet

    > afgestruind, maar kan geen concrete info vinden.

    > Iemand hier die weet hoe het eraan toe gaat? En of ik mijn

    > kind bij me mag houden? Ik ga waarschijnlijk naar Ter Peel,

    > Evertsoord.

    > Of weet misschien iemand waar ik meer info vandaan kan halen?

    > Ik zit er heel erg mee!

    > Groetjes

    Beste Prutje,

    Hoe het daar gaat weet ik niet, ik weet wel hoe het globaal gaat. Als het goed is ga je buiten de bajes bevallen, dat is omdat jou kindje dan niet als plaats van geboorte een gevangenis heeft staan je brengt waarschijnlijk een aantal dagen door in het pen ziekenhuis. Daarna ga je na je terug naar de bajes waar je vandaan komt. Ik weet het niet zeker ( althans niet 100% ) maar ik meen dat je het kindje niet bij je mag houden. Probeer het eens na te vragen bij een advocaat mocht je er helemaal niet uit komen wil ik wel eens kijken of ik er achter kan komen. Veel sterkte in ieder geval want dat zal allemaal niet mee vallen niet voor jou maar zeker ook niet voor je kindje.

  • Prutje

    Beste PIW-ster,

    Bedankt voor uw antwoord. Mijn advocaat kan mij helaas ook niet meer vertellen, die heb ik ook al vanalles gevraagd. Hij zegt dat hij niet weet wat de precieze regels in de inrichting zijn.

    Het zou heeeeel fijn zijn als u erachter kunt komen of ik mijn kindje bij me mag houden. Waar gaat het anders naar toe? Familie gaat helaas niet. Een pleeggezin?

    Zoals u begrijpt sta ik nu voor grote onzekerheid. Het enige dat ik wil is een nieuwe start maken met mijn kindje, maar als ik al zo'n slecht begin heb…

    Groetjes

  • PIW-ster

    Bijnamama schreef:

    >

    > Beste PIW-ster,

    > Bedankt voor uw antwoord. Mijn advocaat kan mij helaas ook

    > niet meer vertellen, die heb ik ook al vanalles gevraagd. Hij

    > zegt dat hij niet weet wat de precieze regels in de

    > inrichting zijn.

    > Het zou heeeeel fijn zijn als u erachter kunt komen of ik

    > mijn kindje bij me mag houden. Waar gaat het anders naar toe?

    > Familie gaat helaas niet. Een pleeggezin?

    > Zoals u begrijpt sta ik nu voor grote onzekerheid. Het enige

    > dat ik wil is een nieuwe start maken met mijn kindje, maar

    > als ik al zo'n slecht begin heb…

    > Groetjes

    Dit heb ik alvast voor je kunnen vinden ik hoop dat je er iets aan heb.

    Vrouwen in de gevangenis

    Er zijn in Nederland vier gevangenissen en huizen van bewaring voor vrouwen. Daarin zitten jaarlijks ongeveer 3000 vrouwen voor korte of langere tijd vast. De helft van de vrouwen komt er terecht in verband met drugssmokkel en andere misdaden die met drugshandel te maken hebben.

    Andere misdaden waarvoor vrouwen veroordeeld worden, zijn bijvoorbeeld diefstal en vernieling. De meeste vrouwen die gevangen zitten, zijn tussen de 20 en 30 jaar.

    Kinderen Meer dan de helft van de vrouwen in detentie is moeder. Zij zien hun kinderen alleen tijdens het wekelijkse bezoekuur. Een paar vrouwengevangenissen hebben een apart logeerhuis. Daar kunnen kinderen die hun moeder in de gevangenis bezoeken, samen met haar logeren.

    Telkens wanneer de moeder met haar kinderen in het logeerhuis wil logeren, moet zij dit tevoren aanvragen.

    Kinderen die een moeder in de gevangenis hebben, worden verzorgd door hun vader of door familie: oma, opa, tantes, ooms. Maar soms kan dat niet en moeten zij ergens anders heen. Dan zoekt de Raad voor de Kinderbescherming voor hen een pleeggezin of een plek in een tehuis.

    Heel soms kunnen baby’s van 6 tot 9 maanden bij hun moeder in de gevangenis blijven. Elke vrouweninrichting heeft speciale cellen voor vrouwen die hun baby bij zich hebben. Maar een gevangenis is natuurlijk geen gezonde plek voor een jong kind. Daarom moeten na verloop van tijd ook baby’s ergens anders ondergebracht worden.

    Baby Het is mogelijk dat een vrouw een baby verwacht, als zij komt vast te zitten. Tegen de tijd dat de baby wordt geboren, wordt de vrouw opgenomen in het Penitentiaire Ziekenhuis in Den Haag. Als dit te ver weg is of de baby eerder komt, gaat de vrouw naar een ziekenhuis in de buurt.

    Na de geboorte worden moeder en kind teruggebracht naar de inrichting. Als er iemand is die meteen de zorg voor de baby op zich kan nemen, gaat de moeder alleen terug.

  • Bijnamama

    Bedankt!

    Dat is al wat meer info!

    Groetjes

  • liesje

    Als ik goed geinformeerd ben, bevallen vrouwen die in detentie zitten in het Bronova ziekenhuis te Den Haag, dit is een beveiligde afdeling. Er wordt zelfs gezegd dat prinses Maxima er ook bevallen is, je kunt dus uitzien naar een koninkliijke bevallen ;-). In ter Peel hebben ze een speciale afdeling voor vrouwen met hele jonge kinderen, ik meen tot 1 jaar. Ligt er wel aan hoelang jezelf in detentie moet.

  • PIW-ster

    liesje schreef:

    >

    > Als ik goed geinformeerd ben, bevallen vrouwen die in

    > detentie zitten in het Bronova ziekenhuis te Den Haag, dit is

    > een beveiligde afdeling. Er wordt zelfs gezegd dat prinses

    > Maxima er ook bevallen is, je kunt dus uitzien naar een

    > koninkliijke bevallen ;-). In ter Peel hebben ze een speciale

    > afdeling voor vrouwen met hele jonge kinderen, ik meen tot 1

    > jaar. Ligt er wel aan hoelang jezelf in detentie moet.

    Bijna goed Liesje,

    Intussen heb ik even iets verder voor je geïnformeerd prutje, het een en ander heeft iets langer geduurd als dat ik dacht maar ik ben je niet vergeten. Hoe het precies zit is als volgt. Vrouwen die zwanger zijn en in detentie komen gaan rond de uit gerekende datum allemaal naar Scheveningen naar het PEN ziekenhuis en als ze echt gaan bevallen dan gaan ze inderdaad naar het Bronovoziekenhuis. Als jij inderdaad in Ter Peel gedetineerd gaat zijn heb je waarschijnlijk mazzel want daar zijn speciale moeder/kind cellen en mag een kind tot uiterlijk 4 jaar bij de moeder blijven. Het een en ander is natuurlijk wel afhankelijk van jou detentie tijd en zo. Dat is wat ik voor je heb kunnen uit vogelen toe nu toe. Als je verder nog vragen heb hoor ik het wel van je en anders wens ik je sterkte voor de best wel moeilijke tijd die voor je ligt.

  • elisa

    Hallo Prutje, 

     

    Ik hoop dat de bevalling goed is gegaan en het nu goed met je gaat. Hoe is het met jou en je kind?

     

    Met vriendelijke groet,

    Elise