Dienstongeval penitentiaire inrichtingswerker.

“Bij een gijzeling en ontsnapping in 1992 uit de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) heeft een penitentiair inrichtingswerker (PIW-er) lichamelijk en psychisch letsel opgelopen”.

Volgens de dader:

De toen achttien jarige in Marokko geboren “sukkel” die door de rechtbank in Utrecht in 1992 veroordeeld werdt tot een gevangenisstraf van vier jaar wegens een overval en wapenbezit. (Vrijlating 1999)

“Ik word gek als ze me in een strafinrichting alleen maar als een object zien. Het moet er wel een beetje humaan aan toegaan”, hij gijzelde met twee andere gedetineerden een paar bewaarders.

Hij kreeg er vijf jaar celstraf bij wegens gijzeling met geweld.

Waarna hij 4 jaar doorbracht in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) van de gevangenis in Vught, Nieuw Vosseveld, de strengste strafinrichting voor de 24 gevaarlijkste gedetineerden van Nederland.

Het waren de ontsnappingen en gijzelingen die Justitie ertoe bracht in 1993 in een gebouw op het gevangenisterrein van de bestaande strafinrichting in Vught te openen.

Volgens de dader “ het was meer dan vreselijk. Nachtmerries, zelfmoordplannen. ”Nu nog word ik kletsnat wakker“, hij heeft aan de gevangenschap een lui rechteroog overgehouden. ”De opticien heeft vastgesteld dat er te weinig daglicht in mijn cel kwam. “Langdurige isolatie levert psychologische en lichamelijke klachten op zoals emotionele verwarring, concentratieverlies, niet meer na kunnen denken, verlies van realiteitsbesef, neurosen, slaapstoornissen, hoofdpijn, duizeligheid, lage bloeddruk en darmstoornissen” .

Ik hoop dat deze “sukkel” uit schuldgevoel en berouw inmiddels zelfmoord heeft gepleegd. Klagen doet ie maar in de hel. Moet dit even kwijt namens mijn collega.