wat betekent het volgende???

  • hanneke

    hoi, mijn vriend is gister verhoord, maar moet morgen naar een raadskamer! wie kan mij vertellen wat dat is en wat er daar gebeurt. alvast bedankt!!

    groetjes hanneke

  • Mandy

    De raadskamer is het vertrek waar de rechterlijke colleges beraadslagen.

    Soms schrijft de wet voor dat iets “in de raadkamer” moet geschieden. Daarmee wordt dan bedoeld dat die gelegenheid geen terechtzitting is maar een besloten zitting waarbij enkel de rechters aanwezig zijn en dus niet de partijen en/of hun raadslieden en (in strafzaker) het OM.

    Rechters zijn verplicht “het geheim van de raadkamer” te bewaren.

  • hanneke

    sow lekker moeilijk nederlands hahaha. maar betekent dat er morgen dan een uitspraak komt of nog niet??

    kan je het me ff uitleggen in wat makkelijker nederlands. thank you

  • Mandy

    Ik heb het nagevraagt bij www.advocaten.pagina

    En dit is het antwoordt dat ik kreeg

    Ik heb het nr van de arondisementsrechtbank in Roermond voor je dan kun je bellen en die om duidelijke uitleg vragen of anders moet je het misschien aan de advocaat van je vriend vragen dat is misschien slimmer

    Het nummer van de arondisementsrechtbank is :0475-352222 en anders bel je gewoon de politie die weten ook wel wat het is kreeg ik door van iemand :0900- 8844

    succes groetjes Mandy

  • hanneke

    ik wacht anders wel af, tot ik het aan mijn vriend kan vragen. hij wist het zelf vanmorgen ook niet, maar zou het wel gaan vragen wat het inhield geloof ik.. en een naam van zijn advocaat weet ik niet helaas!

  • Mandy

    Ik zal het zo wel eens aan mijn vriend vragen die weet het vast wel als ik het weet zal ik het hier neerzetten voor je

    Groetjes Mandy

  • hanneke

    is goed, ik hoor het nog wel. maar heb inmiddels zelf ook al rondgevraagt, en er zal waarschijnlijk morgen worden bepaald of ie vrijkomt of er verlenging komt van 30 dagen!

  • Mandy

    Hoi Hanneke

    Dit is het antwoordt dat de arondisementsrechtbank gaf op die vraag :

    De Raadkamer is het Rechterlijk College (bij Rechtbank, Hof of Hoge Raad) dat in principe achter gesloten deuren beslissingen neemt in rechtszaken. Dit kunnen tussenbeslissingen zijn, zoals die over het langer vasthouden van verdachten.

    De beslissing over gevangenhouding en de verlenging daarvan worden door de Raadkamer van de Rechtbank gegeven. De Raadkamer van de Rechtbank kan beslissen verdachte op vrije voeten te stellen of kan een bevel tot gevangenhouding beslissen. De gevangenhouding van dertig dagen kan maximaal twee keer verlengd worden.

    Voor de duidelijkheid zal ik je het totale proces van de voorlopige hechtenis weergeven:

    1. aanhouding: verdachte wordt aangehouden

    2. inverzekeringstelling: het opsluiten van een verdachte ten behoeve van het onderzoek. De inverzekeringstelling mag niet langer dan zes dagen duren. Het bevel wordt gegeven door de (hulp) officier van justitie

    3. inbewaringstelling: vorm van voorlopige hechtenis die maximaal 10 dagen duurt en die opgelegd wordt door de rechter-commissaris op vordering van de officier van jusitite.

    4. Gevangenhouding: vorm van voorlopige hechtenis. De beslissing over de gevangenhouding en de verlenging daarvan worden door de raadkamer van de rechtbank gegeven. De gevangenhouding van dertig dagen kan maximaal twee keer verlengd worden.

    Het duurt dus ongeveer 106 dagen voordat een zaak op zitting komt.

  • hanneke

    dankje mandy voor het uitzoeken ervan! helaas is het met 30 dagen verlengt ivm het onderzoek wat nog loop! maar ik had het wel een beetje verwacht en hij gelukkig ook, anders valt het voor hem nog maar meer tegen als hij gedacht had vrij te komen! ik heb je trouwens al 2 dagen niet online gezien, heb je het druk?? ik hoor je wel weer groetjes hanneke

  • Rene

    Hanneke,

    Waarvan wordt je vriend verdacht?