Netto straf?

  • Debby

    Hallo Allemaal,

    Mijn partner heeft een celtrsaf opgelegd gekregen van 4 jaar.

    Ik heb nu twee vragen.

    Hoeveel moet hij netto nog gaan zitten ( hij heeft al 7 maanden gezeten in voorarrest)

    En 2: hoe lang kan een hoger beroep duren ? De zaak in eerste aanleg heeft ruim 6 jaar geduurd. Bedankt allen.

  • M

    Hoi, heb je geen contact met zijn advocaat die je dit kan vertellen? Volgens mij zijn de regels onlangs veranderd.

    Ik las dit:

    Wetsvoorstel Straffen en Beschermen

    Eind juni dit jaar heeft de eerste kamer ingestemd met het wetsvoorstel Straffen en Beschermen. Door dit wetsvoorstel komen daders van zware misdrijven niet meer vanzelfsprekend na 2/3 van hun straf voorwaardelijk vrij. Op het moment kan de voorwaardelijke invrijheidsstelling (hierna: v.i.). zelfs oplopen tot tien jaar. De v.i. geldt voor onvoorwaardelijke en onherroepelijke gevangenisstraffen van meer dan één jaar. Door het wetsvoorstel wordt de v.i., vanaf 2021, nu maximaal twee jaar.

    Voorbeeld

    In de huidige situatie zou iemand die een gevangenisstraf van 15 jaar heeft gekregen na twee derde van zijn straf al vrijkomen, dat is dus na 10 jaar. Volgens de nieuwe wet kan de v.i. maximaal twee jaar bedragen en zou die persoon pas na 13 jaar vrijkomen. Dit is een groot verschil ten opzichte van het huidige systeem. Gedetineerden die een gevangenisstraf van meer dan 6 jaar hebben gekregen, krijgen al met de nieuwe wet te maken.

    De voorwaardelijke invrijheidstelling geldt voor gevangenisstraffen vanaf 1 jaar. Boven de 1 jaar gaat er 1/3 van de straf af, nadat tenminste 1 jaar van de straf is ondergaan. Bij een gevangenisstraf van 15 maanden, is de v.i. derhalve 1 maand, en moet de veroordeelde 14 maanden gevangenisstraf ondergaan

    —–

    Ik lees het zo in het geval van je vriend:

    4 jaar waarvan hij 1 moet uitzitten, en van de overige 3 jaar gaat 1/3 af. Dat is dus een jaar.

    Hij zou dan 3 jaar moeten zitten- 7 maanden voorarrest, is nog 2 jaar en 5 maanden.

    Een hoger beroep kan heel lang duren… ik denk dat niemand daar precies antwoord op kan geven want dat verschilt per zaak..

    Maar ik denk dat zijn advocaat je de beste antwoorden kan geven! Dus pin je niet vast op mijn antwoorden.

    Sterkte!