Hoi,

Sinds een aantal jaren zit mijn opa in de gevangenis. Ik heb gezien wat dit met mijn familie, en met name met mijn oma en moeder heeft gedaan. De aanvankelijke onzekerheid en daarna de woede, onmacht en het verdriet zijn me vooral bijgebleven. 

Op dit moment zit ik in mijn tweede jaar van de opleiding Audiovisuele Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ik wordt hier opgeleid tot documentairemaker en ik zou heel graag een documentaire maken over de familie van gedetineerden. In de documentaire wil ik niet zo zeer ingaan op het leven in de gevangenis, maar wil ik juist het perspectief van de achterblijvers laten zien. 

De documentaire wil ik graag maken omdat ik het belangrijk vind dat het verhaal van de achterblijvers verteld wordt. Het is enorm moeilijk om te leven met de gedachte dat je de persoon van wie je houdt alleen op gezette momenten kan zien. Ik hoop dat de documentaire iets kan laten zien van de krachtige band tussen familie en/of geliefden, en dat deze zelfs door de tussenkomst van gevangenismuren niet zo maar verdwijnt. Ik hoop uiteindelijk dat de mensen die de documentaire kijken meer begrip krijgen voor de situatie van de achterblijvers, en dat ik door het maken van de documentaire beter kan bevatten waar mijn eigen familie doorheen is gegaan. 

Nu doe ik onderzoek voor de documentaire en zou ik graag met een aantal mensen die een familielid of geliefde in de gevangenis hebben in contact komen. Ik zou jullie graag ontmoeten en een gesprek voeren over jullie situatie en gevoelens hierbij. Als iemand met mij in contact wil komen, laat dan een berichtje achter of stuur me een mail op max.ploeg@gmail.com.

Groeten,

Max